Coretan Terbaru KakakeciK

Monday, September 30, 2013

Cubaan Pecah Masuk Kedai

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

541421_488455114584193_1047858906_n

Kakakecik bersyukur sangat2 kepada Allah SWT masih menjaga tempat kakakecik mencari rezeki. Allah masih memelihara harta benda kakakecik walaupun terdapat cubaan untuk pecah masuk kedai…

 

Terkejut kakakecik bila turun je dari kereta pagi tadi macam biasa la terus nak buka roller shutter tetiba ternampak benda alah roller shutter terkopak ni mesti ada malaun yang cuba nak pecah masuk kedaiku...alhamdulillah mereka tak berjaya...xde barang yang hilang..syukur sangat2..terima kasih Ya AllahDan jiran kedai sebelah pun bagitau berkenaan tiang roller shutter tu, dia syak ada cubaan nak pecah masuk nie, dia suruh buat report…Kakakecik masa tu gabra terus masuk kereta ingat nak terus pergi balai la, tetapi teringat nak tanya pendapat abang ipar kakakecik yang keja polis tu, dia sarankan kakakecik buka dulu kedai check barang apa yang takde, kalau ada nilai jumlah kerugian kehilangan baru boleh p buat report, if tak de boleh jugak nak buat report sebagai rekod untuk pihak polis buat rondaan. 

Selepas lunch hour tadi baru kakakecik kesempatan pergi buat report,   Alhamdulillah Allah permudahkan segala urusan di balai tadi, buka je pintu pejabat balai polis dah nampak rakan sekerja Abang Mie..Kak Zue..so cerita skit2 ke dia..dan pada masa ada dua anggota wanita yang bertugas di kaunter tu dengar la kan..Buat report pun dalam keadaan santai..Dah siap buat report, kakakecik kena jumpa pegawai untuk ambik keterangan. Bila diminta untuk jumpa Insp.Nasrul..kakakecik dah senyum..macam biasa dengar dan kenal je tuan nie..Harap2 dia la orang nya..Ye betul Tuan Nasrul yang ambik statment kakakecik..dia pun nampak muka kakakecik terus kata aiii mcam kenal dan pernah lihat kak nie..Ye la tuan. Alhamdulillah dia masih ingat akan kakakecik walau hanya sekali dia datang berurusan di kedai setahun yang lepas..Sekali lagi statment di ambik dalam keadaan berborak santai..Macam2 jugak la dia bagi cadangan. terima kasih Tuan Nasrul..

 

Sekarang tengah tunggu tuan kedai untuk lihat dan repair roller shutter tu yang dah tak boleh nak kunci…Macam mana la keadaan malam ni..Risau jugak nie..Harap2 Allah melindungi kedaiku..dan jauhkan dari anasir2 jahat.sesunguhnya ini la tempat ku mencari rezeki.Amiin

Saturday, September 28, 2013

Rezeki Jumaat

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

 

Rezeki tetap ada di mana-mana tanpa mengira waktu kan. Begitu la kejadian nya tengahari semalam sebelum hujan membasahi kampung kakakecik. Pergi ke rumah Pak Nyang jalan kaki terkedeh-kedeh dengan tangan dipegang oleh Afif…kita nak langkah laju memandangkan langit dah gelap nak hujan… Kakakecik arahkan dia jalan laju skit..Tapi budak-budak nak buka langkah besar mana sangat kan..Apa la ateh nie..

 

Plan ke rumah Pak Nyang nak cari nenas untuk dijadikan bahan campur dalam gulai ikan talang. Elok masuk ke dapur Pak Nyang tengah makan nasi..dalam hati ni berkata..awalnya pak nyang makan..x sampai pukul 12 lagi kot time tu..Aku nie baru terhegeh2 cari nenas. Hampa nya bila nenas tak ada. Tapi gumbira nya hati bila Pak Nyang pelawa makan nasi..mula2 jual mahal la..Tak mau la…nak meratah asam pedas sayuq keladi je..Sambil dok meratah tu tetiba terliur plak tengok Pak Nyang makan nasi..Apa lagi kakakecik ambik pinggan makan nasi berlauk kan ikan goreng,ulam pucuk gajus dan sambal belacan..taruk kuah kari ayam skit je..

CYMERA_20130927_121040

Rezeki yang lagi buat kakakecik tak perlu masak untuk ayah adalah Mak Nyang hulurkan 1 tupperware asam pedas keladi untuk ayah.. Alhamdulillah..terima kasih mak nyang..dah lama nak makan tapi tak reti nak buat…tak pernah kot nak cuba buat..lepas ni nak cuba lah…kalau teringin nak makan bebila masa je boleh buat kan..

Jom Memasak : Kek Gula Hangus / Kek Sarang Semut

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

CYMERA_20130927_163833

Ini dia kek kedua eh kek yang pertama kakakecik buat semalam, tapi kek nie jadi kek kedua masak walau proses penyediaan nya adalah yang pertama. Kakakecik pun tatau sebenar-benarnya kek nie di panggil kek gula hangus atau pun kek sarang semut. Tak pun dah dok konpius sangat satg kakakecik panggil kek sarang lebah kot..lagi mudah kan..

 

Hampir setahun juga dah nie kakakecik tak buat..last buat time nak kasi suprise kat adik di UKM. Dek tergoda dengan hasil kek sarang semut Ayu Citarasa Rinduan buat kakakecik pun nak jugak buat. Dah tu dah lama kak Tie dok nak makan. Nak umpan dia lunch di umah semalam, kakakecik janji akan buat kek gula hangus nie…

 

Resepi..masih kekal resepi lama..kakakecik buat 2 adunan.. So resepi yang akan dikongsi nie kakakecik letak 2 adunan siap2…sesuai muat je untuk loyang 8inci..

CYMERA_20130927_163314

RESEPI KEK GULA HANGUS

Bahan-bahan:

  • 2 cawan gula
  • 2 cawan air panas
  • 4 sudu besar mentega
  • 8 biji telur A
  • 2 cawan susu pekat
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 sudu soda bikarbonat
  • 1 sudu esen vanilla

CYMERA_20130927_140406

Cara Menyediakannya:

  1. Gula digoreng dengan api sederhana besar.
  2. Bila gula sudah agak cair, masukkan air panas. (Hati2 masa nie..seeloknya tutup api dan standby tudung periuk risau terpercik)
  3. Selepas itu, masukkan mentega dan kacau sampai mentega cair dan ketepikan. Biarkan gula hangus betul2 sejuk.
  4. Kemudian, pukul telur sampai kembang & pekat.
  5. Masukkan susu pekat dan pukul lagi.
  6. Masukkan tepung dan soda bikarbonat yang telah diayak.
  7. Tuangkan esen vanilla. Kacau.
  8. Akhir sekali, masukkan gula hangus tadi. Gaul sebati.
  9. Sediakan loyang 6” yang telah digris/disapu mentega/marjerin sekeliling nya..Perap adunan ini selama 3 hingga 4 jam (bertutup) bagi mendapatkan sarang yang cantik.
  10. Panaskan oven dengan suhu oven 160 °c. Bakar selama 60 minit atau shingga masak apabila dicucuk dengan cake tester/lidi ia tidak melekat. Sekiranya masih melekat tanda belum masa dan lebihkan masa membakar nya.

CYMERA_20130927_163710

Alhamdulillah ini hasil kek gula hangus nya yang telah diperap 3 jam..menjadi pun sarang nya..risau jugak tak menjadi. So, kakakecik cadangkan korang buat adunan kek nie waktu pagi selepas sarapan, elok tengahari lepas masak or lunch dah boleh bakar..tak de la membazir masa tu..Hehehe..

Selamat Mencuba

Friday, September 27, 2013

Jom Memasak : Daging Masak Merah

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

dging merah

Kini baru giliran daging masak merah masuk blog kakakecik..menu ringkas nie kakakecik masak pagi semalam untuk bekalan lunch di tempat kerja. Dah lama tak buat daging masak merah..last buat masa bulan puasa aritu…lama kan..teringin plak nak makan, stok daging pun ada je dalam peti ais..So kita habis kan stok daging tu je la..Esok-esok mak balik, beli la semula.

 

Daging masak merah nie sesuai benar makan dengan nasi putih dan jugak telur dadar. Itu la menu kakakecik kalau daging masak merah mesti kena ada telur dadar.. WAJIB ada..kalau takde telur dadar macam tak lengkap je..Eh, tak kan telur dadar pun nak mintak resepi kot..kakakecik buat telur dadar yang biasa2 je letak bawang dan lada sulah…hehehe..Kalau daging masak merah takpe..memang kakakecik taip entry nie pun nak kongsi dengan korang jugak.

daging masak merah

Resepi : Daging Masak Merah
Bahan-bahan :

  • 200gm daging - dipotong nipis
  • 2 sudu besar cili kisar
  • 2 sudu besar sos cili
  • 1 sudu besar sos tiram
  • Bawang besar – belah 6
  • Bawang putih – dicincang/ketuk/ mayang halus (kakakecik ketuk je)
  • Halia (mayang halus)
  • Garam secukup rasa
  • Cili padi dan cili besar
  • Air rebusan daging
Cara-caranya:
  1. Rebus daging dengan pewarna merah dan sedikit ros sirap hingga empuk. Tapis dan ambik airnya. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak, tumis bawang putih dan halia hingga naik bau dan keperangan.
  3. Masukkan cili kisar, sos cili dan sos tiram kacau sebati dan goreng hingga pecah minyak.
  4. Kemudian masukkan daging dan sedikit air rebusan daging. Perasakan dengan garam dan biar mendidih sekejap dan kering. Apabila nampak pekat masukkan cili padi dan cili besar serta belahan bawang besar..boleh la angkat dan dihidangkan

SELAMAT MENCUBA

Jom Memasak : Kek Kukus Marble

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

CYMERA_20130927_144933

Kakakecik kalau hari cuti tak ke mana ini la kerja nya…mengekek..Hari ni buat 2 jenis kek..saja untuk makan dengan anak-anak Abang On..Salah satu kek nya adalah Kek Kukus Marble, yang mana resepinya daripada Kak Hayati Ramlan (Sinar Kehidupanku). Minggu lepas nampak kak Yatie post di FB, terus kakakecik tergoda dengan hasilnya.

 

So, tak nak peram resepi tu lelama…memandangkan bahan-bahan nya mudah sahaja. Tengahari tadi bermula la operasi mengukus kek marble sementara tunggu 1 jenis kek lagi diperap.  Dan resepi nya pun kakakecik tak nak peram lama2 terpaksa potong daging masak merah punya entry..Mintak ampun ye daging masak merah. Terpaksa up entry nie dulu memandangkan ramai yang bertanya.

CYMERA_20130927_125759

Resepi : Kek Kukus Marble

Sumber : Kak Norhayati Ramlan Sinar Kehidupanku

Bahan-Bahan (Loyang 7x7x3)

  • 1 cawan mentega
  • ¾ cawan gula kastor
  • 3 biji telur
  • ¼ cawan susu pekat
  • ¼ cawan serikaya
  • 1½ cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil serbuk penaik
  • 1 sudu kecil vanila
  • Sedikit pewarna merah jambu, hijau atau pewarna kegemaran

CYMERA_20130927_133104

Cara membuat
  1. Pukul mentega dan gula hingga kembang. Masukkan telur satu persatu dan pukul sebati.
  2. Masukkan susu pekat, serikaya dan vanila. Kacau rata dan bubuh tepung gandum bercampur serbuk penaik.
  3. Bila sebati, bahagikan kepada 3 bahagian dan letak pewarna/perisa setiap adunan. Kakakecik letak pewarna hijau (pandan), kuning (pineapple) dan pink merah (plain perasa vanilla, perasa strawbery habis)
  4. Sudukan selang seli ke dalam loyang yang sudah dilengser dengan marjerin dan alas dasarnya dengan kertas kalis minyak. Tutup dengan aluminium foil dan kukus selama 1 jam atau hingga masak.

* Untuk kek lebih lembut, tambah 2-3 sudu besar susu segar/cair. Jika bahagi ke dlm mangkuk2 kecil, masa mengukus lebih pendek.

kek kukus marble

Alhamdulillah hasil kek nie sangat2 la lembut..tak rugi kalau korang mencuba..InsyaAllah akan berpuas hati dengan hasilnya..Family kakakecik plak suka makan kek yang panas…berebut2 dalam pinggan…dah habis potong lagi sampai puas makan…

CYMERA_20130927_151433

Dalam tempoh tak sampai 1 jam, tinggal bahagian kecik nie je lagi…so memang terserlah la kan kesedapan kek nie..Apa pun terima kasih kepada kak yatie kerana sudi kongsi resepi kek yang mudah nie..Kakakecik sedikit fobia dengan pengukus..alhamdulillah kek kukus ni menjadi..kalau tak memang tak berani lagi la mengukus kek…

 

Selamat mencuba semua..

Thursday, September 26, 2013

Bila Berdua

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

 

Bila berdua! Ye memang kami berdua sahaja..

Bila Berdua? Bila apa nya..erm sejak Selasa 2-3 hari lepas..

Ye la berdua dengan ayah sahaja di rumah..Mak tak de g KUD..so balik kerja kakakecik mesti la ke dapur untuk masak sesimple sesedap yang mungkin untuk tekak kami dua beranak..

Malam pertama kami ditinggal kan..kakakecik siapkan makan malam yang agak sempurna di mata dan selera kakakecik..Menu ringkas yang selalu mak buat untuk kami anak beranak..Apa menu nya?

1374927_485856584844046_932687187_n

Daging masak ayaq, ayam bakar cicah dengan ayaq asam kerisik dan sambal kicap ikan kembung (tak nak buang ikan yang mak dah goreng, sekali tak de sapa sentuh pun ikan tu, last2 bagi ke Kak Hah).. Ayaq asam kerisik tu wat cheq kecur ayaq liur nak nak dok cicah dengan daging rebus tu…hirup plak kuah ayaq tu…perrgh meleleh eh…okey sapu skit ayaq liur tu hehe..Memandangkan kami berdua so masak pun 2 ekor ikan, 2 ketul ayam..tak habis pun..anak beranak jenis makan tak banyak gini la jadi nya..

 

Untuk malam kedua..kakakecik dah rebus ikan kembung yang banyak dalam peti ais tu, kekonon nak buat la gulai pucuk joha untuk ayah Sabtu nanti dan ikan yang siap rebus tu boleh jugak digoreng..Tapi apa kan daya, badan dah lemau niat di hati masa balik dari Butterworth nak wat nasi goreng putih makan dengan ikan rebus yang digoreng terbiar begitu je..Lagipun ada kematian di kampung..kakakecik syak ayah akan ke tahlil..ye memang ayah ke tahlil..Apa lagi dah kakakecik sorang je di rumah…tergoda plak dengan ikan bilis goreng garing Lydia Miza..kakakecik pun goreng la ikan bilis dan wat ayaq asam picit buat cicah ikan rebus..

559363_486251588137879_563962059_n

Sekali lagi menu ringkas, sihat dan menyelerakan…tup2 tengok pagi ni ikan bilis dan ayaq asam tu tinggal skit j dan ada ikan rebus goreng dua ekor…Sah ayah goreng dan makan nie..Ayah gtau dia tak boleh tido penangan minum kopi di rumah sapa ntah..hahaha…

 

psst : apa plak menu hari ketiga ye..yang pasti pagi tadi kakakecik dah buat daging masak merah untuk bekalan kakakecik dan ayah..Malam nie kita makan mee kuah je la ye ayah..xpun laksa di rumah kak tie..

Al-Fatihah # Bekas MB Kedah : Tan Sri Azizan Razak Meninggal Dunia

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

1275268_641728042526409_2085174857_o

Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un…..Al-Fatihah untuk Allahyarham Ustaz Azizan Azizan Abdul Razak (bekas Menteri Besar Kedah) yang telah meninggal dunia di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Tuanku Sultanah Bahiyah, Alor Setar jam 11.15 pagi tadi.…

ust azizan

Arwah yang juga bekas Pesuruhjaya PAS negeri akan disembahyangkan di Masjid Markas Pokok Sena selepas solat Asar dan dikebumikan di Muassasah Darul Ulum pada jam 5.30 petang ini.

Jom Memasak : Mee Goreng Encik Bard

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

mee goreng

Seminggu jugak tak hapdate blog nie..hampir2 dah nak bersawang pun..Entah la nak kata xde menda nak kongsi ada je..tapi bila pikir nanti orang kata…alahai itu pun nak cerita di blog ke..Eh..ikut suka la nak cite ke idak..bukan suruh korang taip pun..hehe…Tapi itu la, bila update banyak pasal makan je..nanti ada jugak orang ambik kesah kan..Biar la ke mereka mereka tu shida oooi…jangan ambik peduli..buat la yang mana rasa patut padan…

 

Erm..untuk label jom memasak nie, kakakecik nak share resepi percubaan pertama kakakecik membuat mee goreng ala2 encik Bard..isteri SUE IEB tu…bulan lepas kan ada pergi rumah mereka di Putrajaya..mee goreng yang dihidangkan encik bard yang goreng…Masa awal makan tu rasa lain nya mee goreng tu..ala2 mamak style pun ada..tup2 elok makan dok kuis2 ternampak la satu benda berwarna hitam di dalam pinggan…di telek2 ooooh ini rupanya rahsia mee goreng encik Bard…tanya la Sue..dia kata mmg kalau Bard wat mee goreng dia letak benda alah tu…Opss bukan benda yang x sepatutnya ye..nie rempah ratus masakan jugak..Nak tahu rahsia nya..meh tengok resepi mee goreng yang kakakecik buat semalam mungkin bukan seratus peratus sama dengan mee yang encik Bard goreng la..rasa tu tetap ada.

mee grg 

Resepi : Mee Goreng Encik Bard

Bahan-bahan :

  • 1 bungkus mee kuning
  • 100gm daging – dipotong/hiris nipis
  • 2 pokok sawi – dipotong kecil
  • 1 biji tomato – dibelah 6
  • 1 batang lobak merah – dipotong memanjang
  • 2 keping fish cake – hiris nipis
  • 5 biji fish ball – hiris nipis
  • 2 ulas bawang putih – dicincang halus
  • 1 ulas bawang merah – dicincang halus
  • 3 sudu cili kisar
  • 3 sudu sos cili
  • 1 sudu sos tiram
  • 1 sudu kicap pekat
  • 2 sudu kicap lemak manis
  • 1 biji telur
  • sedikit kulit kayu manis, bunga lawang dan bunga cengkih (INI LA RAHSIANYA)
  • 1sudu gula
  • Garam hanya perlu (mee selalunya masin, so rasakan dulu kalau tak masin baru letak sedikit garam)

Cara-cara Membuat :

  1. Panaskan minyak. Masukkan bawang dan bahan rahsia, biarkan garing dan wangi.
  2. Kemudian masukkan cili kisar, biarkan sehingga pecah minyak.
  3. Masukkan daging dan kacau rata.
  4. Masukkan kicap lemak manis, kicap pekat,sos tiram dan sos cili, gula serta sedikit air. Kacau rata.
  5. Masukan mee dan sebatikan. (sebelum masuk kan mee kakakecik keluarkan bahan rahsia sebab tak nak nanti tergigit)
  6. Masukkan fish cake, fish ball, carrot dan batang sawi yg dipotong2.Kacau sebentar.
  7. Ketepikan mee dan masukkan telur di bahagian bawah kuali, asingkan mi, masukkan telur dan tanamkan mi di atas telur.
  8. Biarkan 30 saat dan gaulkan mi tersebut.
  9. Akhir sekali masuk kan daun sawi dan tomato. Masakkan mee agak kering.
  10. Hidangkan dalam pinggan dan hiaskan.

Selamat Mencuba

 

psst : sebelum nie dok wat mee biasa je..takde la letak kulit kayu manis, bunga lawang n cengkih..so lepas nie boleh wat cara nie dan buangkan awal2 bahan rahsia tu biar family tertanya2 kenapa mee goreng yang kakakecik wat rasa nya lain..heheh

Thursday, September 19, 2013

Jeruk Mempelam

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

jeruk

Dah lama tak menjeruk buah mempelam…kalau dulu masa sekolah rendah berbalang-balang mak buat…sanggup p kait buah pelam di kampung lama…bukan buat untuk makan je..siap jual lagi…Tapi itu dulu..sekarang nie mak dah pencen…malam tadi tanya nak letak air gula banyak mana pun dah tatau…siap suruh tanya mak nyang imah..mak mak..sabar je la..

 

Buah mempelam ni, mak nyang imah yang bagi…muda elok je buah nya..tak de sabut pun..sedap la kalau buat jeruk..nak menyicah pun sedap gak…mana yang beso2 tu buah pelam yang mak ngah senah bagi…dari nak biar dia kecut baik kakakecik buat jeruk..tu pun x dapat buat semua sebab dah tua..dah de sabut nya..1balang besoo..1balang kecik..harap menjadi..

 

Tak sabar rasa nya nak tunggu buah pelam nie masuk rasa semua…agak2 berapa lama ye boleh makan selepas letak air gula…ada yang kata lagi lama lagi sedap..tapi mampu ke tahan nengok nya..hehehe..

Nasi Goreng Cinta Jannah

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

 

Tengah Marathon Cinta Jannah kat tonton.my. Sebelum nie tengok episod 1 n 2 macam tak best je..so tinggal kan..tup2 tertengok episod 8 macam best lak…nak tak nak apa lagi marathon di tonton je la..Nasib baik akaun tonton aktif dan menjadi akaun bukan hak milik persendirian sebab kalau tak silap Sunah, Aima dan Areliff pun guna akaun tonton kakakecik..hehe…sharing is caring…

 

Elok sedap marathon Cinta Jannah..tup2 di episod 7, minit ke 25 disajikan nasi goreng yang konon dimasak oleh Jannah kepada Izaryl….waaaaaaah nampak sedap je nasi goreng dia…Dalam hati terdetik..dah lama tak makan nasi goreng ala2 begitu…yang taruk kicap..selalu wat nasi goreng putih je…

nasi grg

Balik keje semalam bagitau la dengan mak..kekonon harap mak akan buat la..tapi apa kan daya mak sibuk buat bunga dia untuk bawak ke KUD minggu depan..So, pagi tadi kakakecik buat sendiri…guna je udang dan ayam goreng kunyit yang tak habis malam tadi..sayur pun takde…nasib baik ayam goreng kunyit Kak Ja beli ada carrot n kacang panjang..naik jugak la seri nya dengan telur mata sebijik tu…tak baik memabazir kan…kita recycle je mana yang ada..hehe

nasi goreng Amacam Nasi Goreng Cinta Jannah atau lebih tepat nasi goreng recycle…..meletopz tak?

 

p/s : usah tanya resepi..main campak2 sahaja… :)

Tuesday, September 17, 2013

Berinai

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

berinai

Berinai..kalau berinai kedua-dua belah tangan 10 jari..pasti akan tegur baru kahwin ke? kalau 3 jari..baru tunang ke? tak de plak yang tanya baru balik dari buat umrah ke..sebab kalau yang pergi Mekah, pasti akan berinai..

inai3

Tapi itu la orang Melayu..inai dah sinonim dengan kahwin…tadi pun 2 orang customer tegur kakakecik apabila tengok kesepuluh jari kakakecik merah berinai..

 

berinai + cuti lama = kawen ke?
berinai + lama masuk keje = orang baru?

 

Alahai…dorang nie ada je kan…ni saja2 pakai je la…da lama kot tak pakai nya..kebetulan Ahad pergi kenduri kawan Dik Ilah yang sekampung dengan Mak Ngah Senah (sepupu mak) kami ke rumahnya…tup2 ada pokok inai..

 inai

Apa lagi, cuti 1 Malaysia..kami pakat berinai ramai2 anak beranak nak nak plak ada orang tolong giling kan inai tu…orang lain pakai inai di waktu malam hingga ke pagi baru la merah ini kami anak beranak pakai di waktu pagi sampai ke tengahari xde la merah sangat..olen olen merah gitu je..tapi kakakecik dabel lagi petang nya baru merah….wink wink

aisya

Adik Pikah yang beria nak ambik inai tu, sekali dia pakai 3 jari je..Aisya 9 jari(kenapa 9 jari je, sebab ibu jari kanan utk isap, hahaha)..Sorfina dan Alang 5 jari..Ateh je 10 Jari..hehee..Opss Mak Su Zah pun pakai jugak 3 jari malam tadi. Sorfina pun suka je bila dipakaikan inai..diam je duduk..bila ibu nya pegi basuh jari jemari nya..kelam kabut tunjuk jari dan mintak dipakaikan semula..tapi dah dorang nak balik Perak..so lain kali je la ye sorfina kita pakai penuh jari…

 

psst : ikutkan mak tak bagi dah pakai inai nie..tapi nak tunggu waktu sepatutnya tu lambat lagi tatau bila..so apa lagi pakai je la..lantak la orang nak kata apa pun :P

 

 

Tuesday, September 10, 2013

Selamat Pengantin Baru Ruzz & Fadil Penyu

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

 1236981_10201331655607892_1319292860_n

Seorang demi seorang adik2 yang kakakecik kenal dari dunia blogger mendirikan rumahtangga. Alhamdulillah jodoh dorang dah sampai kan..jodoh kakakecik masih lagi menjadi rahsia Allah. 

Picture 011

7 September lebih kurang jam 9.30 malam rasa nya (selepas Isyak) Fadil telah sah menjadi suami kepada penggemar warna merah Ruzz Ezani. Kakakecik tak kesempatan melihat majlis akadnya sebab masih tercari2 rumah pengantin malam akad berlangsung. Hanya dapat saksi kan Fadil berpelukan sambil menangis si bahu seorang wanita mungkin emaknya. Tetiba kakakecik pun terasa sebak di saat ini…

ruzzpadil

 nikah

nikah ruzz padil

Kepada Ruzz dan Fadil..tahniah untuk kalian, semoga bahagia dan kasih sayang tidak akan pudar hingga ke syurga. Jadi la suami dan isteri yang terbaik antara satu sama lain…

Picture 009

Mintak maaf ye akak tak dapat menghadirkan diri di hari majlis persandingan/perkahwinan korang berdua…Hanya di malam akad nikah sahaja akak dapat hadirkan diri…itupun nasib baik ke KL..eh kalau tak ke KL mungkin akak ada kot Ahad tu..hehe…

1208939_10201331497763946_1505907485_nJangan la gigih mencari kakakecik di dalam gambar reramai tu..kan dah kabo kakakecik tak de hari kenduri..huuuuuh…

1235339_10201331545605142_1350668444_n

KBU’s bersama pengantin…

TAHNIAH TAHNIAH TAHNIAH….

SELAMAT PENGANTIN BARU RUZZ dan FADIL..

 

pssst : next pasangan blogger mana plak ye yang akan mengikut jejak Ruzz&Fadil. Kiera&Nadh..cinta blogger belaka nie…

Gambar pengantin di hari majlis cilok dari group Blogger Perak…crdt to Reez Foto Cinta

Monday, September 9, 2013

30 Syawal : Sempat lagi beraya

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Sebelum syawal berakhir..harus la ambik peluang sehabis baik untuk beraya dengan sanak saudara  sahabat bloggers..walaupun kami hanya kenal di alam maya tapi ikatan ukhwah antara kami masih bersemarak lagi…Alhamdulillah…

 

Bila Aima ajak ke Shah Alam hantar barang dan adik nya…terus kakakecik setuju nak ikut..ye la da lama xjumpa kekawan di sana..Seperti yang dirancang, tercapai cuba tersasar waktu sahaja..

lunch

Lunch kami (kakakecik, Aima, Elly, kemboku Shida Anwar) di rumah Lydia Miza..terima kasih awak coz memenuhi permintaan jahat hajat tekak nie untuk menjamah nasi arab mandy ayam air tangan awak..kerepok lekor yang panas…dan jugak kek pisang yang baru dibakar menjadi rebutan kerak nya…sangat2 terharu walaupun awak sibuk uruskan anak2..

miza

Ty, maafkan akak kecian kamu xdapat lunch di rumah kak Lydia..next time korang terjah la sendiri..dekat je kot..hehee..mintak kak Lydia wat cendawan goreng panas…

umah mizabaikan mata terpejam yang mengantok kekenyangan

 raya kembo…awat tu…marah ke sapa..hahaha

 alamanda 

Malam…kakakecik ke putrajaya untuk ke rumah Sue IEB, sebelum tu singgah sebentar di Alamanda ambik Qaseh, seterusnya ambik Yanty Lee (pertama kali jumpa nie walau dia asai penang). Jenuh gak kami nak memusing cari blok rumah Sue..Kami sampai umah Sue, elok azan isyak..disambut oleh Ayah Firas, Encik Bard yang siap pakai apron lagi..ye la Bard tengah goreng mee kot untuk kami anak2 dara nie..hehee..mee goreng ENcik Bard memang sodap…kalah mamak masak..dan buat pertama kali nya makan mee goreng yang de letak kulit kayu manis, bunga lawang dan juga bunga cengkih…

mee grg

Dengan Sue IEB dan Sue Qaseh adalah kali kedua kakakecik berjumpa dengan mereka..Yanty Lee dan Firas buat pertama kali nya berjumpa…….Perghhh Firas malam tumau je dia dengan Ateh Shida ni…ehem ehem aura mai dah kot…

sue

Pengakhiran raya kakakecik tahun nie di Seri Kembangan dan Putrajaya…kepada tuan2 rumah (Lydia Miza & Sue IEB) terima kasih sudi terima kunjungan kakakecik, kepada Ty dan Qaseh terima kasih sudi bawak kami keliling putrajaya malam tu..kepada mykembo dan adik manis Elly..hilang rindu nak jumpa kalian..kepada Aima, terima kasih banyak2 coz ajak kak ke KL..kepada semua, mintak maaf andai ada terkasar bahasa dalam melawak2 tu..insyaAllah nanti ada kelapangan kita jumpa lagi..yang lain2 tak dapat jumpa tu jangan la merajuk ye…