Coretan Terbaru KakakeciK

Monday, January 13, 2014

Pemainan Bank

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

 

Salam Maulidur Rasul…Entry pertama di tahun 2014…entry yang ditulis dengan emosi yang sedikit membara..harap yang baca tu tak teremosi macam mana kakakecik rasa dengan servis sebuah bank di Alor Setar nie..

 

Beberapa tahun yang lepas..2005 kalau tak silap la..kakakecik de beli kereta kancil 2nd hand..so buat loan dengan bank di Alor Setar..okey monthly bayar la macam biasa..walaupun kekadang ada terskip bayar nya..dan dok kira2 dah tinggal tak banyak nak kena bayar, ayah pun suruh bayar habis semua. Dalam awal or pertengahan bulan 11 tu kakakecik g la bank nak bayar semua sekali..tapi tak boleh bayar habis katanya depa tatau amaun yang tepat…okey..tak pe la kan dah kena isi borang untuk tau bape baki yang tinggal. Si kakak yang berkening “cantik” yang serah dan terima borang tersebut..mengikut katanya pihak bank akan hubungi bagitau jumlah sebenar yang tinggal. Kakakecik nie jenis banyak tanya jugak la,,bukan apa tak mau buat kerja dua tiga kali tapi tak selesai…macam yang terjadi nie la..dok harap boleh selesai semua…tapi hampeh…Bila kakakecik tanya, dah siap bayar semua nanti nak kena datang ke sini (bhgn pembiayaan) semula tak..dikabo nya tak perlu lagi…TAPI BILA HARI NIE KAKAKECIK BAYAR SEMUA DI KAUNTER TUP2 KENA NAIK BAHAGIAN PEMBIAYAAN..ewaah waaah bulan 11 tanya kat bahagian pembiayaan tak perlu…apa ke hei nya wahai kakak kening cantik..

 

Dah seminggu kakakecik submit borang..tunggu panggilan memang tak de langsung..so kakakecik call semula bank di Alor Setar..katanya takde dapat borang ke email apa pun..katanya nie cik dah terlebih bayar 2 ratus..bukan terlebih bayar memang saya nak setle dah pun kalau tak xde la saya tanya baki yang tinggal…dah tu suruh kita contact semula esok nya…dah naik geram jugak..last week janji depa yang akan call bagitau..tup2 nie nak suruh kita yang call depa plak…hangat punya pasal..kakakecik mintak je no telefon Penang tapi di bagi nya no KL…okey takpe bagi je mana nombor pun kakakecik call..nak bagi sahih bape banyak yang perlu bayar kan…KL pun sama je macam di Alor Setar..kekonon akan hubungi semula..tunggu sampai langkah bulan dan tahun la hingga dapat sms kata ada tunggakan…

 

Weeei…bukan tak mau bayar la…nak bayar macam biasa bulan2…akan terlebih bayar la..Pagi jumaat 2-3hari lepas kakakecik call KL..no yang dalam SMS tu..cerita pong pang pong pang..staff sana kabo kalau buat loan di cawangan tersebut sepatutnya boleh je dapat ontime jumlah baki tu..xperlu nak tunggu sampai makan minggu…bagi kakakecik itu saya tatau..yang saya tau kena isi borang dan pihak bank akan hubungi…12 minit jugak la dok cerita masalah tu…nasib guna hp ayah..kalau guna hp sendiri dah habis krdt gamak nya..

 

Ok..pihak KL suruh pegi cawangan dan tanya berapa baki yang sebenarnya..kakakecik tak mau buat kerja dua tiga kali..so google cari no telefon bank tu…nasib dapat walau line agak slow di rumah pada pagi jumaat tu..Bila dah dapat call,cakap la dengan seorang staff lelaki nie..rasanya dulu pun cakap dengan dia jugak..tak kisah la dia ke sapa ke.yang kakakecik nak tau hanya baki jumlah sebenar..dia bagitau la yang tinggal tak banyak dah pun RM102.10…sekali lagi kakakecik jawab..memang la tak banyak sebab saya dah nak setle pun…ooh baki ada lagi banyak tu..kenapa pihak bank tak hubungi saya walhal saya dah submit borang untuk pertanyaan baki ni dari bulan 11 lagi…de tu main pas plak ke orang lain..bila pas ke pompuan tu..dia pas je semula ke lelaki trsebut…bila kita kenalkan diri sekian2..eh dia boleh tanya, tak de cakap dengan puan….. ke? Kakakecik selamba la jawab..dia hanya jawab dan pas ke encik bila saya kenalkan diri…sekarang ni saya hanya nak confirm je bape baki yang ada tu..tak perlu nak pas ke sana ke mari sampai 3 kali…Staff lelaki tu bla..bla bla…dan dia mintak nama dan no telefon untuk hubungi…Kakakeck balas la…tak perlu la kot saya bagi sebab bukan nak hubung pun kan…hahahaha..ambik ampa…dah kena sedas..lepas tu terus kakakecik tamatkan panggilan..

 

Dan hari ini..Isnin kakakecik ke bank untuk selesai hutang kereta dengan bank tu..bila dah buat pembayaran disuruh nya kita ke bahagian pembiayaan..ok la pergi serah sekeping slip pembayaran tu..boleh plak di kakak kening “cantik” tu tanya untuk apa…rasa mcm nak cepuk je…sabar sabar…jelaskan yang kakakecik dah buat last payment utk kereta tu..dia check sistem katanya ada lagi 2 sen…apa 2 sen..saya call jumaat kata nya rm102.10..ye itu sehingga jumaat…tapi sehingga ari nie dah naik 2 sen..kakakecik kata la tak kan kena bayar jugak 2sen tu bukan dibundarkan ke jadi 10sen..jawapan nya TAK..kena bayar kalau tak di kira HUTANG…okey tak pe 2sen je kan..bayar je shida..bila bagitau dah submit borang tanya baki bulan 11 lagi tapi takde respon..dia tanya serah ke sapa..terus tunjuk dia..hahaha…katanya kami dah hantar email ke HQ..sana yang uruskan..…jawapan nak lepas diri..HQ kata xde dpt email pun cik kak oi…dah dah malas nak balah..tapi kakakecik de tanya jugak..dah bayar nie nak kena naik sini bagi slip ke tu saja perli mana nak tau nak jugak slip 2sen tu…kihkih…

bank

Turun pergi kaunter bayar la 2sen tu..kaunter tanya..2 sen je..ye la dah bank 2 sen tu..bayar la kalau tak katanya hutang…kalau g shopping pun 2sen tu x amik pun..kakakecik bagi 10sen..jenuh jugak la kakak kaunter tu cari syiling 1 sen..ikutkan hati nak je kata xpe la kak saya halal je.ambik la 10sen tu..tapi bank 2 sen pun berkira kan..so kakakecik just mintak balik 5 sen..huhuhu…

 

Last sebelum keluar dari bank…kakakecik ambik borang maklum balas pelanggan dan tanya bagaimana nak serah borang tersebut….tunggu la kejap lagi kakakecik karang ketidakpuasan hati di dalam borang tu plak..kihkih…

 

(maaf ye entry terpanjang, nampak tak permainan bank tersebut..kita nak selesai awal tak de bagi respon..saja nak makan interest kan, memang family dah banned bank tersebut)

5 comments:

najihah sahami said... [Reply]

hikss..kita baca pun kita penat kak. kalau kena marah sedass dua pun masih main2 ngan keje. adoi. karang ayt panjang2 dalam form tu kak. padan muka. heeee

Kira Sakura said... [Reply]

betol kata HQ tue kalau kita buat laon dgn cawangan tue. cawangan tue sepatutnya boleh tau on the spot berapa baki kita yg ada.

mcm kira pernah call tnye ritu. diorg blh bgtau on the spot. ceritanya PEMALAS dan masing2 nak lepas tangan lepas diri. itu je kak.

bank islam kan? memang staff bank islam cam nie kak. kita nak berurusan sebab islamik tapi staff buat t*** kitorang pun dh kena dgn staff bank islam nie

diana said... [Reply]

2 sen pun dia kira..kalau saya memang saya mintak baki tu ckup2..hhehe

Areef Naim said... [Reply]

salam,

sy pun pernah ada bad experience ngan bank huhu...

http://ibnunaeem.blogspot.com/2010/10/geram.html

Areef Naim said... [Reply]

salam,

sy pun pernah ada bad experience ngan bank huhu...

http://ibnunaeem.blogspot.com/2010/10/geram.html