Coretan Terbaru KakakeciK

Monday, August 23, 2010

aRi Sabtu 21 Ogos 2010 bersamaan 11 Ramadhan 1431H ada 2mOOd...

Salam....
sebenarnya entry nie shda nak post semalam...tetapi line tenet problem telah membantutkan mood shda utk memblog....so terpaksa la memblog arini...sabtu baru2 nie...ari ke 11 kita sume berpuasa...shda de 2 mood...bukan mood sedih n gembira tau...korang nie egt mood tu je ke....
.

TADE TADe Nyer....kali ni mood malas n rajin....


eh2 shda sebab pe malas plak nie....sebenarnya sabtu aritu nak buka kedai....dah iron sume baju n tdung...sekali ayah, mak, abg mie n kak ja dok kemas umah....dok usung sume barang2 kat ruang tamu ke ruang tengah depan bilik shda n ruang sblm dapur depan adik....awat plak nie...dok punggah usung barang ke sini...sebab nyer dinding umah yg lama tu nak ketuk/pecahkan sebab nak sambungkan dgn ruang tamu yg baru wat....bilik ayah n mak yg depan tu pun terpaksa dibuka..so dok ralit tengok depa usung barang ke sana ke sini....(shda mmg tak tolong angkat sebab alah habuk...so tolong tgok je le) tup2 tgok jam dah kul 10.30...aaaaaaaaaaaargggh MALAS le nak g kedai....dah lewat.....padahal leh je nak g....hahahhaha
Shda MALAS nak g kedai sebab dalam kpla otak shda nie ada plan nak masak nasi ayam n wat babau....

So, menjadi episod MOOD RAJIN....rajin apa....
RAJIN MASAAAAAAAAAAAK, hehehehhe...


Dengan penuh keyakinan nie...g dapur buka peti ais....sebab tanya mak ayam ada x...mak kata ada..shda apa g terpa ke peti ais la...alangkah sedih nyer ati ini..bila ayam yg ada hanya ketul2 kecik...ada la dlm 3-4 ketul,mana suai nak wat nasi ayam...nak wat sup leh le....so suruh la mak g beli ayam kat kedai....smntara tu shda sediakan bahan2 utk wat sup....bila mak balik mtk mak potong2 kan ayam sebab nak rebus n nak perap....so bermula la sesi memasak...masa tu baru kul 1..hahahhaha...awl gila shda masak...sampaikan kak timah kata masak utk makan tghri ke...huhuhu....bila dah rebus ayam elok2 empuk je shda amik ayam2 utk diperap bersama dgn sos tiram, kicap, madu, lada sulah n garam.....air rebusan ayam td shda gunakan utk masak nasi...wat 4 cawan...byk gak la...rasa mcm ta padan dgn ayam yg diperap...ahh biar la...:P
Alahai nak wat pe plak nie....tatau lak nak wat pe smntra tgu ayam diperap...eh2 shda...sos n kicap utk nasi ayam blm buat..apa kata kamu wat je sos n kicap tu dulu....

sos n kicap utk nasi ayam

Bila dah siap masak sos n kicap nasi ayam..Shda wat inti babau plak...kupas n potong dadu kentang...daging nyer shda amik daging yg mak goreng masa sahur byk g....shda juz basuh n guna semula utk wat inti..tu pun tanya mak 2-3x leh x nak guna daging tu....mak kata sedap ke....rupa2nye mak silap paham...mak egt nak wat sup nsi ayam guna daging tu....."mak chek dah siap wat la sup ayam tu"...mak nie le...apa daaa....


Bila dah rasa penat memasak....masa utk rehat seketika.....opppps...jgn plak tertido shda...memandangkan rasa mcm nak tertido je...cepat2 bangun sibuk kan diri kat dapur....inti babau da wat....so apa kata shda bancuh tepung n lenggang kulit babau....nak resepi babau...alahai kan dah post sblm nie...klik je kat post tu k..kalau nak tau...tp mak komen shda nyer babau...beso n panjang..mak chek guna 1 senduk je mak..myb sebab chek lenggang sampai nipis kot tu yg besar.....hahhahaha..reason yg kukuh...tp kawan2 jgn ikut cr shda...jgn bg nipis sgt k...t dia rasa ranggup :P x bpe best...smpai kan shda malu nak bg kat mak ngah, mak su n abg on...dorg kata tak kisah janji rasa babau je :P mandai ke hampa sume....janji masuk perut kan...
babau dah siap gulung sume..boleh le dalam 12 bj kot yg sz besar2 :P

inti babau

babau dah siap digulung tgu nak goreng je...panjang2 kan

Masa utk rehat semula....sebab tak kan nak goreng dah babau...awl g....sume dah siap.......santai2 dgn mak...mak dh tdo..shda tgok tv je le d ruang baru..hahahhaha ruang TV je baru...:))


Dah kul 6.30 gtu..mak pun dah lama bangun tdo...shda gtau mak wat la buah melaka utk ayah...sebab tak da manisan langsung....bila kukur nyok(kelapa) n nyok tu bahagi 2 utk gaul buah melaka n wat santan gulai udang....udang galah...besar giler.....so mak uli tepung utk buah melaka, shda plak tumis utk wat gulai udang...sambil2 tu potong tomato n bawang utk wat air asam cicah....selanjutnya mak la wat air asam tu...hehehhhe......
gulai udang galah+kacang botol

Kul 7 dapur dah free baru goreng babau....kol abg on suruh amik nasi ayam dia kata dah lewat takut tak dan..kecian shahira x dpt nak makan nasi ayam ateh dia wat...bukan senang ateh nak wat...1st time wat plak tu....dah goreng babau siap sume...goreng plak ayam yg diperap td.....selesai dah sesi memasak...wakakakakakka...masa utk hidang n menjamu selera.....

4 comments:

Anonymous said... [Reply]

best cerita...ader bakat jd penulis nie....boleh ditingkat kan....teruskan usaha anda...huhuhu (cam cikgu selalu tulis dlm buku reprt kad)

4di5h.5hid4 said... [Reply]

awak len kali letak le nama awk k...leh erk....misteri nie...
huhu tqsm awk...

t.a.c.a said... [Reply]

panjang nye entriii... nasib baik tak tido separuh jalan... rajinn shida masak utk family... huhuhuhu

4di5h.5hid4 said... [Reply]

taca :P
egtkan td nak wat 1-1 tp sebab masak dlm masa yg sama..1ari tu je...so terpaksa le panjang jela.....sebab ari cuti je nak masak pun taca...nasi ayam tu sja try wat...xpenah2 wat..alhmdlah menjadi jugak walau x sehebat chef