Coretan Terbaru KakakeciK

Monday, December 2, 2013

Jom Memasak : Rendang Udang Kiera Sakura

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

rendang udang 1

Pagi tadi dalam keadaan sudah terlewat masuk kerja, kakakecik tetap nak jugak masak untuk dibawa bekal untuk makan tengahari..tak nak jadi macam semalam..tahan lapar sampai ke petang…dok makan keropok, gula2 n air kosong je..(tak nak lagi cari alasan untuk malas masak)

 

Nak kata kelam kabut sangat tu tak la di dapur sebab nasi mak dah siap tanak, ikan, udang, ayam semua dah disejuk kan..So lagi mudah la kerja kakakecik di dapur..Cari ‘nyok’ yang dah parut xde plak dalam peti ais…Terpaksa la kopek dan mesin sendiri..Dah suntuk sangat masa tu, kakakecik mesin ikut setakat mana yang nak sahaja…HAHAHA teruk tak perangai selebihnya tinggal je biar ayah sambung mesin tak pun mak kukur bila dia nak guna masak..

 

Agak sudah lama kakakecik tak buat rendang udang nie..resepi nya kakakecik dapat dari Kiera, tu yang nama entry nie Rendang Udang Kiera Sakura..selalu ayam or daging je kan orang buat rendang…ini kiera buat rendang udang habaq mai…tapi untuk pagi nie kakakecik dah olah skit bahan dan cara2 nya berbanding yang sebelum nie..

rendang2  

RENDANG UDANG KIERA SAKURA

Bahan-bahan :

  • 200gm Udang
  • 3 sudu cili kisar
  • 1 biji bawang besar (kisar)
  • 2 ulas bawang putih (kisar)
  • 1/2 inci halia (kisar)
  • 1 batang serai (kisar)
  • 1 cawan santan
  • 1 keping asam gelugur (hiris halus)
  • daun kunyit (hiris halus)
  • daun limau purut (hiris halus)** kakakecik tambah
  • 1 sudu serbuk kunyit
  • garam secukup rasa

rendang5

Cara-caranya:

  1. Bersih kan udang..
  2. Kisar bawang besar, bawang putih, halia dan serai hingga halus
  3. Panaskan kuali tanpa minyak. Masuk kan bahan kisar, santan, cili kisar, asam gelugur, serbuk kunyit.
  4. Biarkan bahan-bahan mendidih hingga masak. Perasakan dengan garam dan serbuk perasa. Masukkan udang , hirisan daun kunyit serta daun limau purut.
  5. Masak hingga kuah agak kering sedikit,if nak berkuah pun boleh jugak.tengok udang sudah masak jangan sampai kecut sangat tutup api..
  6. Siap…sedia di makan dengan nasi putih panas.

 

psst : kakakecik masak ikut kata hati dan masak dengan ikhlas penuh kasih sayang..air tangan sendiri memang sedap..walau tak de pro mana, sijil masak memasak pun tak de tapi pengalaman masak di dapur dengan mak itu lebih berharga dan bernilai bagi kakakecik..belajar dari pengalaman dan kita praktik kan. Alhamdulillah, terima kasih Allah kerana bagi semua ini.

4 comments:

Kira Sakura said... [Reply]

rindunya nak makan rendang udang, insyaAllah kalau rajin nak buat la jumaat nie

Chekgu Azrine said... [Reply]

Wow..saya dah screencapture resepi ni..
Nanti nk buat..

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said... [Reply]

telan ayaq liuq aih.. lama tak masa rendang udang ni hehe

MR & MRS MAKMUM said... [Reply]

@Kira Sakura

nk ckittttttttt