Coretan Terbaru KakakeciK

Thursday, March 27, 2014

Jom Memasak : Agar-agar Kering Berperisa

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

 

Di musim kemarau panas terik molek rasanya kalau buat agar-agar kering. Idea untuk jadikan agar-agar kering sebagai Doorgift kenduri Aidy tercetus pabila Jumaat seminggu sebelum majlis, kakakecik dengan mak dan kak Ja ke rumah Mak Teh ada balang2 kaca yang dihias belum terisi dan mak teh tatau nak isi apa dalam balang tu..

agar2 kering

So, bila bagitau Dik Ilah dia cadang isi agar-agar kering..Tanya dia mana nak beli, dia suruh beli di Pekan Rabu Alor Setar, bape kilo kan nak beli untuk 30 balang..Dia kata, apa kata ang buat je..ang kan pandai..cheh sempat lak dok puji kak dia nie.. Kakakecik memang tak pernah buat..tengok orang buat pun tak pernah.. Apa lagi terus google cari resepi agar-agar kering..Dapat la 2-3 resepi yang hampir sama. terus SMS mak untuk beli barang2 nya. Alahai apa la sangat barang-barang untuk buat agar-agar kering ni kan…agar-agar tali dah memang wajib,gula batu jugak diperlukan (fungsi nya tatau gak, mayb untuk bagi kilat kot)

 

Resepi : Agar-Agar Kering

Bahan-bahannya :

  • 30 gm agar-agar tali
  • 2 cawan gula pasir
  • 1 cawan gula batu
  • 8 cawan air
  • Perasa/pewarna mengikut selera masing-masing

Cara-caranya :

  1. Rebus agar-agar kering dengan air sehingga mendidih.
  2. Masukkan gula batu sebab gula batu lambat cair. Biar gula batu hancur
  3. Masukkan gula pasir.Biar mendidih lagi.
  4. Masukkan adunan kedalam loyang. Masukkan pewarna dan perasa mengikut selera masing-masing.

  5. Setelah sejuk bolehlah dipotong. Jangan potong terlalu kecil sebab agar-agar mengecut selepas kering. (yang ni kakakecik tersilap p potong comel2 gitu hehe)
  6. Jemur agar-agar. Disini perlukan kesabaran ye. Sesekali balik2kan agar2 supaya kering sekata. Jemur sehingga agar-agar betul2 kering dan tidak melekat. Kalau cuaca panas elok 3-4 hari pun dah okey.

   agar2

Opps…agar-agar kering resepi pertama kakakecik tidak mendapat kelulusan MyMum..dia kata kurang manis..dan kakakecik potong nipis n kecik..So, kakakecik buat lagi guna resepi yang sama just gula tu kakakecik lebih kan..cakap orang tua yang berpengalaman dulu-dulu kena dengar gak..hehe..tak pasal2 kena perli dengan mak..ye la mak hanya gtau buat agar2 kering nie kena manis dan keras..sukatan nya ngak ada..dah la tak pernah tengok mak buat pun sebelum nie..hahaha..mak kata dia dok wat zaman dok di kampung dulu..hooo aloooh memang tak pernah tengok sungguh la macam tu…kihkih

jemur

Yang best tu elok je sudah masak agar-agar, hujan turun dengan lebatnya…tak dapat la jemur…Alhamdulilllah ari Isnin baru boleh jemur betul-betul, Ahad sebelum tu pun redup je cuaca..mak ayah jenuh dok angkut jemur n bawak masuk balik talam bila nak hujan..

 

p/s : nak buat agar2 ni kena banyak2 sabar, sebab agar-agar nie kena jemur dulu bagi kering dan keras dan jemur kena alih2kan supaya kering elok semua nya..nasib baik yang nie mak yang buat..mak kan dah pro..”dah jual berkilo-kilo pun agar2 nie” hehe

8 comments:

Z@i Z@mR33 said... [Reply]

sng tp renyah.trus mls nk buat...hahahha

Kira Sakura said... [Reply]

kira tak minat agar2 nie. sebab utamanya pasal manis tue la hihihi

diana said... [Reply]

KALAU DOK KAMPUNG SENANG NAK JEMUQ NIH.TAPI DOK TAMAN NI SUSAH LA..TAK DAK TEMPAT NAK JEMUQ...NAK KENA BUAT TEMPAT JEMUQ DULULA KOT..LAMA TAK MAKAN NI..NI LA DULU ANTARA KUIH RAYA KITA MASA KECIK2 KAN??HEHEH

QasehnyaRania said... [Reply]

gula batu tu nak bagi jadi bunga gula agar agar kering nanti kak. saya dh lama x buat. last buat tahn 2012 kot.. musim2 pnas kt kl ni blh la buat..hihi

Aslina Abu Hasan said... [Reply]

nak buat, cuaca jerebu pulak.... :(

yuza aman said... [Reply]

Best giler agar2 ni.... peberett!!!!!!

Daisy Putih said... [Reply]

berapa lama tahan ye?

Ariffin said... [Reply]

Saya dah byk Kali buat. Tapi selalu la juga bergaduh dgn sang semut.hahaha