Coretan Terbaru KakakeciK

Monday, April 7, 2014

Jom Memasak : Kek Karamel Coklat Moist

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

 

Dah lama kakakecik simpan peram resepi kek karamel coklat moist nie, tak dibuat pun kek nya..Bila tengok Sunah dan Kiera buat nampak macam sedap je..Kebetulan jumaat pakat kami adik beradik berkumpul..ada di rumah mak, so kakakecik pun terasa nak mencuba juga la buat kek karamel coklat ini..Lagipun sorang kak ipar kakakecik tu mintak buat kan pavlova dia teringin benar nak makan..Okey memang cantik sangat la..pavlova guna telur putih dan kek karamel coklat nie plak ada lebihan telur putih yang tak akan digunakan..tak baik membazir kan..

 

Resepi kakakecik print scrn je dari blog Kiera, bawak hp ke dapur..sambil wat sambil tengok..memang hp kakakecik tu bekerak jugak la.. kihkih..nasib la kan

kek karamel coklat

RESEPI : KEK KARAMEL COKLAT MOIST

# Karamel

  • 2 sudu besar gula pasir.

- Masak atas api. cairkan gula pasir dalam loyang 8x8, ratakan gula ke seluruh permukaan loyang. dah siap biarkan seketika.

 

# Puding Karamel

  • 1 cawan susu cair
  • 3/4 cawan susu pekat manis
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 3 biji kuning telur
  • 2 biji telur (putih + kuning)

- kacau semua bahan-bahan kat atas perlahan-lahan, jangan sampai berbuih. guna whisk supaya bahan mudah larut dan sebati.

- tapis bahan dan tuang atas karamel yang dalam loyang tadi.

- bakar puding karamel menggunakan kaedah steam bake pada suhu 180C  selama 15 minit. sementara tue siapkan kek coklat moist pulak.

**********

# Bahan A

  • 1 cawan serbuk koko
  • 1 cawan susu segar atau susu cair
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 1/2 cawan gula kastor
  • 1 cawan minyak masak

- satukan semua bahan dalam periuk, masak atas api. kacau perlahan-lahan guna whisk agar bahan mudah larut dan sebati. guna api perlahan. bila semua bahan dah larut. tutup api dan biar dia rehat sekejap.

# Bahan B

  • 3/4cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1 sudu kecil baking powder

- semua bahan di atas di ayak

# Bahan C

  • 4 biji telur : Blender je..mudah kan.

**********

# Cara-cara Buat :

  1. Satukan Bahan B dan Bahan C ke dalam Bahan A secara selang seli dan gaul dengan whisk sampai sebati.
  2. Tuang adunan dalam loyang karamel yang dah siap bakar tadi.
  3. Bakar menggunakan kaedah steam bake pada suhu 180C selama sejam atau sehingga masak. Suhu bergantung pada oven masing-masing.
  4. Dah masak sejukkan kek. biar kek merenggang sendiri dari loyang. Dah renggang terbalikkan dan simpan dalam peti sejuk.

Selamat Mencuba

 

psst : Memang moist..tapi itu la kakakecik ni dah tak boleh terima lagi kek karamel..huhu..

2 comments:

diana said... [Reply]

sedapnya...
kenapa??jemu ek??
bestnya jemu dengan kek karamel...
saya ni tak tau nak bagi jemu cemana...
ekkekeke..

Kira Sakura said... [Reply]

hahahaha kesian akak. pasal dah selalu sangat buat kek karamel tue