Coretan Terbaru KakakeciK

Tuesday, August 3, 2010

~Sampaikan Secara JujuR aPa Anda Rasa~

Rasa serba salah
Rasa kecewa
Rasa takut dia tak dapat mengawal perasaan
_Memang ini perasaan yang akan alami apabila mahu memutuskan perhubungan_

Sebenarnya kepada si dia yang hendak memutuskan percintaan hendaklah berani berdepan dengan hakikat yang bermula akan berakhir...Segala kenangan indah yang pernah dicipta bersama2 mungkin bakal luput di ingatan apatah lagi perpisahan sering meninggalkan kesan mendalam di jiwa terutama yg menerima kata putus itu....

Bagi yang ingin memutuskan hubungan...dia mungkin mempunyai seribu satu alasan yang akan dicipta...Mungkin dah ada yg lain...mungkin pasangan sedia ada tidak memenuhi apa yg dikehendaki...Apa pun kita tidak mampu menolak takdir jika hubungan tersebut tidak mampu untuk diselamatkan...daripada merana makan hati..biar lah ia terputus...tetapi biarlah kita jujur dgn pasangan kita...jgn mendiam kan diri....senyap aje..konon2 biar masa yg menentukan dan mlenyapkan status hubungan tersebut.

Sepatutnya...bagi yg ingin memutuskan hubungan...kena la membuat temujanji....mintak dia luangkan masa utk berbincang hubungan dan keputusan yang bakal diambil..temui si dia untuk menyatakan hasrat yg tersimpan iaitu untuk memutuskan hubungan...bila kita memberi kata putus secara bersemuka(f2f) ini menunjukkan kematangan kedewasaan kita sendiri....mungkin ada yg ambik jalan mudah..hanya memberi kata putus melalui sms, email, telefon atau surat(ada lagi ke org pakai surat2 nie ek)..cara ini hanya membuatkan pasangan kita keliru dan mungkin akan menanggap diri kamu pengecut dan tidak bertanggungjawab..sendiri mau sedar mna yg sepatutnya dilakukan yer....

Selain itu, kita hendaklah jujur apa yang kita rasa terhadap hubungan tersebut s/ada bosan atau tak senang dengan hubungan yg dibina selama ini...apa pun ia perlulah ditutur dengan cara berhemah bukan mengherdik atau memerli..

Anda juga boleh menyampaikan alasan khusus dan sangat kuat untuk menyokong keputusan yang telah dibuat...jgn goyah atau berlembut hati untuk membuka peluang kepada si dia semula. Jangan sesekali ungkapkan kata yang mengecewakan perasaan nya walaupun anda telah memiliki org lain..jgn nyatakan ia sebagai alasan sebenar untuk memutuskan hubungan.. Ini kerana alasan sebegini akan menyakitkan hati pasangan anda...

Emosi kita perlu dikawal pada last date tersebut kerana menjerit atau melawan kata-kata dengan keras tidak akan menyelesaikan keputusan yang diambil.. Seharusnya hiburkan hati kerana mungkin si dia akan menangis ketika mendengar keputusan yang diberi(kalau pompuan la kan) Tetapi jika kita bicara dengan lembut dr hati ke hati tanpa emosi yang membuak-buak..i'allah si dia akan memahami..

"Saya harap awak memahami dan mengerti keadaan saya ini dan mengapa keputusan ini yang di ambil...saya harap awak akan temui pasangan yang lebih baik dr saya..mungkin saya bukan jodoh yg terbaik untuk awk"

"Terima kasih kerana sudi menjadi pasangan saya selama ni....saya jugak memohon maaf kalau ada salah silap dan kekurangan diri saya yang tidak menyenangkan awak sepanjang hubungan kita ini"

"Saya sudah menganggap awk kawan saya yang terbaik..malah seperti adik/abg saya sendiri...jika awk de masalah, jangan segan2 bgtau saya..i'allah saya akan berada di samping awk s/ada sewaktu senang or susah"

Ini merupakan salah satu ayat pujukan yang boleh menenangkan si dia.....



psst: apa pun membuat keputusan untuk memutuskan hubungan biarlah dengan cara baik yang tidak akan menyakiti hati pasangan anda

0 comments: