Coretan Terbaru KakakeciK

Thursday, November 21, 2013

Jom Memasak : Bihun Sup Ayam Bersambal Cili Merah

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

 

Terpaksa naip semua entry bihun sup ayam nie..petang semalam dah siap taip panjang berjela pun siap dengan resepi bagai..just nak masuk kan gambar sahaja lagi..Tup2 letrik xde…ingatkan akan ada dalam peti draft..rupa2nya tak de…uwaaaaaaa..nak tak nak arini kena la tekan keyboard semula…takmau biar tertangguh…nanti basi plak bihun sup tu..

bhun sup

Gara-gara bihun sup ayam..dah hampir 40jam kakakecik tak jamah nasi…asyik dok ulang makan bihun sup aje…last makan nasi ari buat sambal telur rebus goreng tu…tak pasal2 arini dok muntah angin..padan muka ang shida… Sebenarnya, kakakecik dah teringin benar nak makan bihun sup ayam bersambal cili merah nie..sampai ke Tanjung Dawai kakakecik jejaki..tapi itu la setakat boleh lepaskan keinginan sahaja..tak cukup lengkap bahan nya..makan tetap habis…sluuuurp sluuurp..Nak puas hati buat sendiri kan…So apa lagi 2 malam lepas kakakecik start la kerja gila wat sup ayam di malam hari..hahahaha..bila panggil kazen mai makan..dia kata beli ke.ye la mana de orang wat bihun sup malam2 kan…itu la nama nya kalau dah mengidam tu..cukup bahan jalan je…

  bhun sup tjg dawai

Bihun Sup Tanjung Dawai

 

Okey resepi nya…anggaran je ye…sup nya pun simple2 aje…lebih kurang orang lain buat jugak..

RESEPI : BIHUN SUP AYAM BERSAMBAL CILI MERAH

BAHAN A : BIHUN

  • 1 bungkus bihun
  • 2 sudu makan serbuk kunyit / pewarna kuning
  • Air secukupnya

Cara menyediakan bihun :

  1. Didihkan air untuk merebus bihun. Masuk kan pewarna kuning atau serbuk kunyit.
  2. Apabila air sudah mendidih masukkan bihun dan kacau-kacau sikit bagi bihun masak rata. Tutup api, biarkan sekejap bihun terendam dalam air tapi jangan terlalu lama nanti bihun lembik.
  3. Bial bihun dah masak, lembut. Toskan bihun sambik jirus dengan air paip. Balik2kan bihun dan biarkan bihun ditos hungga dihidang (supaya bihun tidak bergumpal dan mudah dileraikan apabila nak makan)

 

BAHAN B : KUAH SUP

  • 1/2 ekor ayam
  • 1 bungkus sup bunjut
  • Garam secukup rasa
  • Air secukupnya
  • 1 batang daun sup (potong kasar)
  • 2 inci halia ***
  • 3 ulas bawang putih ***
  • 3 biji bawang merah ***
  • 1 inci kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 2 kuntum bunga cengkih
  • 2 biji buah pelaga

Cara2 Membuatnya:

  1. Bahan-bahan yang tanda *** diketuk2 manja (tak halus tak kasar, biasa2 sahaja hasilnya) untuk dijadikan bahan tumis.
  2. Panaskan minyak. Tumis bahan tumis bersama bunga lawang, kulit kayu manis, bunga cengkih dan buah pelaga hingga bawang keperangan dan wangi.
  3. Masukkan air  dan sup bunjut.
  4. Masukkan ayam dan tutup periuk biarkan ia mendidih. Masak sehingga ayam empuk.
  5. Bila ayam hampir empuk..masukkan daun sup dan perasakan dengan garam serta perasa secukupnya..biar merenih & ayam benar2 empuk.. tutup api..

**Jika dibuat cara merebus - Masukkan air dlm periuk dan segala bahan2 sekali gus dan rebuslah sehingga ayam empuk..baru tabur bawang goreng dan daun sup.

 

BAHAN C : SAMBAL CILI MERAH

  • 1 bungkus kecil serbuk cili
  • 1 cawan air (kakakecik ambik kuah sup)
  • 2 sudu gula
  • sedikit minyak utk menumis.

Cara-cara membuatnya :

  1. Panaskan minyak api perlahan,masukkan serbuk cili kacau jgn sampai hangit.
  2. Masukkan air dan gula.
  3. Kacau hingga sebati jangan ada yangg berketul. Biarkan ia pekat kacau2 sikit.
  4. Bila dah nampak pecah minyak.Tutup api, sedia untuk dihidangkan dengan bihun sup.
bawang goreng

 

BAHAN C : UNTUK HIASAN / TABUR

  • Ayam yang siap dipotong kecil (ambil dari kuah sup)
  • Daun bawang (hiris)
  • Cili merah (hiris)
  • Lobak masin hancur (dicuci & goreng sekejap)
  • Bawang goreng (lagi sedap kalau goreng sendiri…wangi)
  • Tauhu (goreng dan potong dadu)
  • Sambal Cili

 

Okey dah  siap semua, apa lagi amik mangkuk..isi bihun dan ayam yang telah dipotong. Hiaskan dengan bahan tabur. Masukkan kuah. Hidangkan dengan kuah sambal merah. Jangan lupa baca Bismillah dan doa makan.

 

Mesti ada yang tertanya2 kenapa yang kakakecik teringin benar nak makan bihun sup ayam bersambal cili merah ye….eh ke tak da yang nak tau pun sebabnya..hahaha,perasan plak macam orang nak tau…tak kisah la..nak jugak bagitau..Dulu, zaman kakakecik sekolah rendah dan menengah…lewat tahun 80an dan awal tahun 90an gitu, kat kampung kakakecik ada 1 gerai yang jual bihun sup ayam…Boleh kata selalu jugak la kakakecik dan kawan2 dok makan di situ…sambil makan borak…biasa la budak2 kan time tu..seronok je keja nya..lepas makan g main…memang sedap la bihun sup ayam Chop Pam tu..asal lak bihun sup Chop Pam…hahaha..arwah pakcik nie dulu keja kat loji air di kampung…depa dok kuarters..itu yang orang kampung panggil dia chop pam…Al-Fatihah untuk arwah yang telah kembali ke Rahmahtullah pada Awal Muharam baru2 nie…

 

Itu dulu selalu dapat makan, tapi sekarang nie susah nak cari kedai yang jual bihun sup ayam bersambal cili merah…kebanyakan jual bihun sup daging…kalau ada yang jual bihun sup ayam sambal merah pun..kekadang bahan tabur nya tak cukup..sokmo depa letak daun bawang dan bawang goreng..kalau ada yang letak tauhu goreng atau lobak asin tu…1bonus la mangkuk bihun sup tu….Itu yang boleh kakakecik buat sendiri dengan bawang goreng yang digoreng sendiri wangi je time hirup sup tu..puas makan berulang2…Okey Selamat Mencuba ye..

 

psst : esok holiday di seberang laut..

3 comments:

Kira Sakura said... [Reply]

kedai bihun sup banggunan ukir kat ofis nie memang lengkap bihun supnya kak.

barang tabur, ayam, lobak asin, tauhu dan sambal merah!!! :)

MR & MRS MAKMUM said... [Reply]

@Kira Sakura

lobak asinnn tu...nyum2

shima khalid said... [Reply]

t.q kakakecik...ringkas dan mudah...

tumpg link...
dpt ebook 111 formula rezeki di sini...

http ://bit.ly/kuasarezeki