Coretan Terbaru KakakeciK

Wednesday, October 9, 2013

Jom Memasak : Kek Pisang Emas

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

CYMERA_20131006_111729

Selalu kalau nak buat kek pisang, korang guna pisang apa ye? Kakakecik guna pisang emas yang ranum tu je..Tak de plak nak cuba pisang lain risau nanti tak nampak urat2 pisang di kek tu..kalau xde urat tu rasa macam xbest je..Sabtu lepas, mak n ayah ada beli pisang emas..elok je 1 sikat rm2.00..mak pun macam nak suruh buat kek pisang..tapi bila kakakecik makan pisang tu sedap nya..sayang plak nak lenyek2 buat kek..So, malam tu selepas hantar kek karamel ke Amal, kakakecik singgah beli pisang emas..siap bagitau adik tu..”kak nak pisang emas yang ranum” pilih punya pilih dapat la yang 1sikat rm1.60..ada dalam 12 biji kot..itu pun kakakecik dah suruh buang pisang yang terlampau ranum..hahaha..rugi la kalau ambik jugak sebab dia timbang pisang tu..

 

Kakakecik masih mengguna resepi yang lama…resepi yang mudah dah sedap hasilnya..jangan derhaka sudah la..sebab kakakecik ada buat sebelum nie derhaka skit kat telur..so hasil nya kurang memuaskan…Untuk kali nie ikut betul2 resepi nya..Alhamdulillah menjadi dengan elok..

CYMERA_20131006_111314

Resepi : Kek Pisang

Bahan-bahannya:-

  • 2 cawan tepung gandum
  • 10 biji pisang emas
  • 3/4 cawan mentega, dicairkan dan disejukkan (boleh digantikan dengan minyak)
  • 4 biji telur
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh baking soda
  • 1 cawan gula
  • secubit garam

Cara-caranya :-

  1. Panaskan oven dengan suhu 170C. Lenserkan loyang 8”.
  2. Tepung gandum diayak dengan baking powder. Ketepikan.
  3. Pisang dilecek halus dan digaul dengan baking soda dan garam.
  4. Pukul telur bersama gula, masukkan mentega cair/ minyak.
  5. Kemudian masukkan tepung gaul rata dan kemudian tuangkan kedalam loyang yang telah disapu dengan mentega. Bakar selama 45 minit menggunakan api yang atas bawah.

 

Selamat Mencuba

6 comments:

asyifa mustaffa said... [Reply]

ok...smpn resepi dlu...nnti2 bole cuba...

diana said... [Reply]

raya nanti buat kek apa??heheh

Yan Ty said... [Reply]

amboiii hati tengah berbunga2 ka kak , sampai kek pisang ja pun siap berbentuk hati

aDisH.sHidA said... [Reply]

@asyifa mustaffa cuba la buat insyaAllah puas hati

aDisH.sHidA said... [Reply]

@diana buat kek coklat moist n kek karamel pelangi je diana

aDisH.sHidA said... [Reply]

@Yan Ty hati mana de bunga2 la hehehe...akka suka dengan acuan nie..