Coretan Terbaru KakakeciK

Monday, August 27, 2012

AidilFitri #2 : Kek Lapis Prune

Assalamualaikum dan Salam Lebaran

ainur sorfina

 

Sudah menjadi kewajipan untuk kakakecik melapis sejak2 boleh melapis raya tahun lepas..rasa nya macam x sempurna kalau tak melapis..untuk raya tahun nie 4 biji kek lapis kakakecik buat…4-4 biji dalam masa 1 hari..2 biji waktu siang dan 2 biji waktu malam..kalau sebelum nie buat sensorang, tapi tahun nie kerahkan adik untuk sama-sama melapis..evergreen memang kakakecik suruh dia melapis sendiri..sebab tu kek lapis kesukaan dia..vanilla coklat pun adik yang melapis..kakakecik melapis pandan choco berry dan prune je..senang dan mudah kerja..jimat masa kan..

  kek lapis

Tapi kakakecik nak share kek lapis prune je..kek lapis yang lain tu dah banyak kali buat..so korang boleh la cari label kek lapis untuk resepi nya ye..kakakecik pun x sempat nak merasa sangat keempat-empat kek lapis nie..terutama kek lapis prune..huhu.dah habis kira sedap la kan..saja tahun nie nak buat kek lapis prune sebab ada buah prune yang Puan Nuraini bagi kat adik masa melawat adik di hospital ada lagi..x baik membazir kan..

 

kek lapis prune

Jom kita semak resepi kek lapis prune..resepi nie kakakecik dapat kat MyResepi..

Resepi : Kek Lapis Prune

Sumber : MyResepi

Bahan-bahan ( 1 biji loyang 8''x8'' )

  • 10 biji telur gred A (asingkan telur kuning dan telur putih)
  • 450gm butter
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 5 sudu besar susu pekat
  • 180gm tepung hongkong
  • 220gm gula kastor
  • pewarna kuning
  • pitted prune (slice)
  • 50gm horlicks (kakakecik tambah sendiri)

Cara-cara

  1. Pukul butter n susu pekat, ketepikan (A)
  2. Pukul kuning telur, telur penuh n gula (B)
  3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit ke dalam B. (C)
  4. Campurkan adunan A dengan adunan C, pukul hingga sebati. masukkan esen vanilla dan pewarna kuning.
  5. masukkan 5 sudu adunan ke dalam loyang dan susun/tabur prune mengikut citarasa dan bakar menggunakan api atas bawah hingga keperangan, anggaran dalam 5-10 minit.
  6. Lapisan kedua dan seterusnya masukkan 5 sudu dan bakar menggunakan api atas sahaja.

**Prune diletak selang seli supaya tidak terlalu 'crowded'

Selamat mencuba

 

pssst : dapat berkongsi kek lapis nie dengan orang lain..puas hati beri dengan hasil air tangan sendiri

3 comments:

Iffah Afeefah said... [Reply]

nmpak kek marble kramel

teringin nk makan lg

#mls nk melapis mslhnye

kiera'sakura said... [Reply]

malas nk tunggu depan oven sbb tue xpernah melapis lagi kihkihkih

Lydia Miza(Aidyl Azim) said... [Reply]

yeayy x de pki kaya. blh wat ptg ni