Coretan Terbaru KakakeciK

Thursday, September 26, 2013

Bila Berdua

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

 

Bila berdua! Ye memang kami berdua sahaja..

Bila Berdua? Bila apa nya..erm sejak Selasa 2-3 hari lepas..

Ye la berdua dengan ayah sahaja di rumah..Mak tak de g KUD..so balik kerja kakakecik mesti la ke dapur untuk masak sesimple sesedap yang mungkin untuk tekak kami dua beranak..

Malam pertama kami ditinggal kan..kakakecik siapkan makan malam yang agak sempurna di mata dan selera kakakecik..Menu ringkas yang selalu mak buat untuk kami anak beranak..Apa menu nya?

1374927_485856584844046_932687187_n

Daging masak ayaq, ayam bakar cicah dengan ayaq asam kerisik dan sambal kicap ikan kembung (tak nak buang ikan yang mak dah goreng, sekali tak de sapa sentuh pun ikan tu, last2 bagi ke Kak Hah).. Ayaq asam kerisik tu wat cheq kecur ayaq liur nak nak dok cicah dengan daging rebus tu…hirup plak kuah ayaq tu…perrgh meleleh eh…okey sapu skit ayaq liur tu hehe..Memandangkan kami berdua so masak pun 2 ekor ikan, 2 ketul ayam..tak habis pun..anak beranak jenis makan tak banyak gini la jadi nya..

 

Untuk malam kedua..kakakecik dah rebus ikan kembung yang banyak dalam peti ais tu, kekonon nak buat la gulai pucuk joha untuk ayah Sabtu nanti dan ikan yang siap rebus tu boleh jugak digoreng..Tapi apa kan daya, badan dah lemau niat di hati masa balik dari Butterworth nak wat nasi goreng putih makan dengan ikan rebus yang digoreng terbiar begitu je..Lagipun ada kematian di kampung..kakakecik syak ayah akan ke tahlil..ye memang ayah ke tahlil..Apa lagi dah kakakecik sorang je di rumah…tergoda plak dengan ikan bilis goreng garing Lydia Miza..kakakecik pun goreng la ikan bilis dan wat ayaq asam picit buat cicah ikan rebus..

559363_486251588137879_563962059_n

Sekali lagi menu ringkas, sihat dan menyelerakan…tup2 tengok pagi ni ikan bilis dan ayaq asam tu tinggal skit j dan ada ikan rebus goreng dua ekor…Sah ayah goreng dan makan nie..Ayah gtau dia tak boleh tido penangan minum kopi di rumah sapa ntah..hahaha…

 

psst : apa plak menu hari ketiga ye..yang pasti pagi tadi kakakecik dah buat daging masak merah untuk bekalan kakakecik dan ayah..Malam nie kita makan mee kuah je la ye ayah..xpun laksa di rumah kak tie..

2 comments:

Anonymous said... [Reply]

Cantik pinggan lama tu

diana said... [Reply]

rajin nya masak..kalau saya tinggal berdua gitu sah pi cari kedai ja..hahahha