Coretan Terbaru KakakeciK

Thursday, September 19, 2013

Jeruk Mempelam

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

jeruk

Dah lama tak menjeruk buah mempelam…kalau dulu masa sekolah rendah berbalang-balang mak buat…sanggup p kait buah pelam di kampung lama…bukan buat untuk makan je..siap jual lagi…Tapi itu dulu..sekarang nie mak dah pencen…malam tadi tanya nak letak air gula banyak mana pun dah tatau…siap suruh tanya mak nyang imah..mak mak..sabar je la..

 

Buah mempelam ni, mak nyang imah yang bagi…muda elok je buah nya..tak de sabut pun..sedap la kalau buat jeruk..nak menyicah pun sedap gak…mana yang beso2 tu buah pelam yang mak ngah senah bagi…dari nak biar dia kecut baik kakakecik buat jeruk..tu pun x dapat buat semua sebab dah tua..dah de sabut nya..1balang besoo..1balang kecik..harap menjadi..

 

Tak sabar rasa nya nak tunggu buah pelam nie masuk rasa semua…agak2 berapa lama ye boleh makan selepas letak air gula…ada yang kata lagi lama lagi sedap..tapi mampu ke tahan nengok nya..hehehe..

2 comments:

syapex said... [Reply]

alamak, jeruk pelam...
sdpnya...

Emas Delima said... [Reply]

baca entry pun dah terasa rasa jeruk ni kat mulut...hehehe