Coretan Terbaru KakakeciK

Tuesday, March 6, 2012

Jom Memasak : Kek Karamel Pandan Oren, Memang Terbaik


Assalamualaikum…selamat petang…jika semalam jom memasak kek lapis vanilla coklat terlebih lapisan coklat nya di tengah2..petang nie kita layan kek karamel pandan oren yang memang terbaik…kalau tak percaya cuba yakinkan diri dan buat sendiri…oppps kalau tak menjadi jangan salahkan kakakecik ok…

Petang ahad lepas…konon nak balik awal dari kebiasaan nya..nak main dengan sorfina sambil2 tu boleh buat kek karamel pandan oren yang mak dok kata nak tu…pastu nak bagi untuk pejabat giatmara negeri jugak…TETAPI alangkah KECEWA nya hati kecil kakakecik nie…bila je sampai rumah tengok2 kereta ibu Sorfina tak ada di tempat biasa…buka pintu umah senyap sunyi….SAH dorang kuar ke mana-mana nie…kakakecik yang kehabisan kredit tepon merembat handphone ayah (nasib baik ada hp ayah dlm bilik) kol adik tanya di mana…PENDANG…pergi pasaraya baru buka….so, kakakecik dengan nada sedih gtau… “orang balik la awal nak main2 dengan sorfina…Huuuuuuuuh” erm boleh tak tolong beli essen vanilla n pewarna hijau…

Sementara tunggu dorang balik..kakakecik sediakan bahan2 lain…sekali lagi hati kecil nie terguris….hampir 1 jam lebih kakakecik tunggu dorang tak sampai2 rumah…semua dah ready tunggu essen vanilla je utk di masukkan dlm adunan karamel…meringue terlengkup macam mana pun dah tak jatuh2 sebab guna mixer yang boleh laju sekuat2nya….(risau jugak meringue tak jadi sebab hampir 1/2 bj telur kuning jatuh dlm putih telur..da la biji yang terakhir..puas juga la kakakecik ambil kuning telur dlm bekas putih telur tu) alhamdulillah menjadi…

Memandangkan tunggu dorang dah lama sangat…kakakecik redah je hujan di malam hari tu….pergi umah mak ngah…jalan kaki x sampai pun 100 langkah dah sampai…nasib baik ada…balik dengan hati girang..terus masukkan essen vanilla dalam campuran susu cair, kuning telur n gula…

Ok-ok tak nak melalut panjang lebar…macam biasa kakakecik kasi resepi untuk korang semua semak dan cuba buat..jgn takut2 tau….
karamel
KEK KARAMEL PANDAN OREN
Bahan bahan:
GULA HANGUS
2 @ 4 sudu besar gula
** taburkan gula pasir dalam loyang . Jadikan gulakan gula hangus. Ratakan pada keseluruhan loyang supaya kek tak melekat pade loyang
Bahagian atas ( karamel )1/2 tin susu cair @ 1 cawan penuh
70 gm gula castor
1/2 sudu teh vanilla
3 kuning telur
** Campurkan kesemua bahan di atas dan kacau dengan perlahan dan sebati, jangan sampai berbuih. Ketepikan

Lapisan kek (A)140 gm tepung gandum
70 gm gula castor
3 kuning telur
135 ml air
1 sudu teh baking powder
45 ml minyak
** campurkan air, kuning telur dan minyak masak hingga berbuih, dan masukkan gula..pukul lagi hingga kembang
** Masukkan tepung yang telah diayak dengan baking powder sedikit demi sedikit, pukul lagi hingga sebati
** Ketepikan
Meringue (B)
6 telur putih
70 gm gula castor
1 sudu teh krim tartar
**Pukul putih telur hingga berbuih, masukkan gula sedikit demi sedikit dan pukul lagi, masukkan cream of tartar dan pukul hingga kembang sehingga apabila diterbalikkan bekas, telur tidak akan jatuh)- anggaran masa dlm 15 minit
Campurkan A dan B..KACAU DENGAN TANGAN (guna senduk kayu atau plastik)..kaedah kaup balik apabila sudah sebati, bahagikan kepada beberapa bahagian, warnakan setiap bahagian dengan warna yang disukai atau campurkan dengan perisa yang disukai. (kakakecik bahagikan kepada 2 adunan, 1 bahagian pandan paste dan 1 bahagian lagi kakakecik tambahkan orange paste)
  1. Tapis dan masukkan karamel dalam loyang gula hangus (loyang saiz 8” atau 9”)
  2. Masukkan adunan kek yang telah diwarnakan secara berselang seli..kakakecik mulakan dengan 1senduk warna asal ditengah-tengah loyang, kemudian masukkan 1 senduk adunan pandan di atas adunan asal dan 1 senduk perasa oren di atas perasa pandan..dan begitu la seterusnya diselang seli sehingga adunan habis)
  3. Panaskan oven selama 10 minit
  4. 45 minit pertama guna api bawah dan 15 minit lagi api atas dan bawah pada suhu 180 darjah
  5. Bakar kek dengan kaedah double boiler dan gunakan air panas. (RUJUK DI SINI)
  6. Setelah masak biarkan 10-15minit, kek akan perlahan-lahan merenggang dari tepi loyang dan terbalikkan kek akan keluar dengan sendirinya dari loyang
  7. Sejukkan sekurang-kurangnya 1 jam dalam peti ais sebelum dipotong
Selamat mencuba

2 comments:

Rozuan Ismail said... [Reply]

pergh,sedapnya kak

kiera'sakura said... [Reply]

kak, maaf tegur.. kira dok baca resipi ayat akak x lengkap la kt sini pukul hingga kembang dan tak bila diterbalikkan bekas, telur tidak akan jatuh)

*tertinggal x jatuh.. takut org lain confius nanti bila baca.. kira dah tau step dia x confius lagi...hihihi