Coretan Terbaru KakakeciK

Tuesday, March 27, 2012

HARAM Hukumnya Lelaki Pakai Inai...

 

Assalamualaikum…selamat petang..sekadar peringatan sesama kita…lepas nie tak perlu la ye lelaki-lelaki di luar sana pakai inai..samada untuk majlis akad nikah ke persandingan…Memakai inai dijari merupakan perhiasan kaum wanita, kenapa pula kaum lelaki ingin menggunakannya?. Kaum lelaki digalakkan mengunakan inai di janggut atau di rambut kepalanya. Hukum lelaki menggunakan inai samalah hukum lelaki yang meniru2 perbuatan kaum perempuan.

 

LELAKI yang memakai INAI di JARI adalah HARAM kerana ia menyerupai wanita dalam pada pandangan Imam Nawawi dan Mazhab Syafie.

 

Mazhab Hambali berpendapat bahawa penggunaan henna (inai) diharuskan utk mewarnakan pada mana-mana bahagian anggota badan kecuali di kepala samada kepada lelaki ataupun perempuan.

 

Manakala Mazhab Syafie pula berpendapat bahawa lelaki diharuskan memakai henna (inai) pada mana-mana bahagian tubuh KECUALI tangan dan kakinya. Walaubagaimanapun ia dibenarkan sekiranya melibatkan hal-hal perubatan atau darurat. Perempuan yang berada di dalam iddah kerana kematian suaminya juga dilarang memakai inai.

 

Imam An-nawawi Rh dalam fatwa al-majmu' berkata lelaki diharamkan memakai inai pada tangan dan kaki kecuali pada rambut mereka. Wanita bersuami diharuskan memakai henna di tangan dan kaki mereka.

 

Jom kita dengar renung sama2 apa ustaz azhar idrus bincangkan mengenai isu ni…

 




pssst: dah setahun lebih tak pakai inai…mak tak kasi pakai dah..last pakai masa kenduri dik ilah nov 2010…huhuhu…kalau dulu selalu je kakakecik pakai inai….serbuk inai mekah wany bagi ada je tu..tunggu masa je nak bancuh n pakai..

5 comments:

Sunah Sakura said... [Reply]

dah pernah buat gak entri sal ni taun lepas...:)

Eh, Ustazah! : Berinai | Sunah Suka Sakura dot com

Ruzzezanie said... [Reply]

nanti kawin maknenye kena pesan kat encik lub2 taleh pki inai r ea kak?

:: wa sedang pki inai ni kak. dah macam org batak je wa ni pki inai kak. almaklumlah, tak pnh pki inai. bila pakai memang batak la dengan wrna merah dia yg gojes tu..hihi

aDisH.sHidA said... [Reply]

@Sunah Sakura

oh ye ke sunah...akak x perasan lak...kejap2 g akak g tengok erk

aDisH.sHidA said... [Reply]

@Ruzzezanie

a;a ruzz pesan kat enchik lub lub dan family kita HARAM lelaki pakai inai...

akak lak dah lama x pakai..mak dah x kasi..kalau sebelum nie jari x smpt putih habis..dah pakai inai..setahun 2x

kiera'sakura said... [Reply]

tau lpas pakcik tue gitau ritu ;)