Coretan Terbaru KakakeciK

Wednesday, March 14, 2012

Mengimbau Kenangan : Ais Krim Malaysia

 

DSCN8270

Assalamualaikum…dan selamat petang rabu…arini rabu…genap la seminggu kakakecik dan adik buat ais krim malaysia…ais krim batang tu…yang macam perasa ada…kami buat perasa jagung,bandung dan milo…malam tadi buat perasa milo dan santan+kacang…malam2 pun semangat je kupas kelapa dan kukur…adik dengan penuh keyakinan..x apa “nyok” bagi cheq kukur….sekali baru boleh sejemput dah tanya…Dah cukup ke…adik nanti x lemak la….jawapan nya kakakecik la habiskan..alahai malas nak kukur sebiji…sebelah je la…gpun kacang pun tak banyak…sambil kukur sambil tu rebus kacang dan air gula merah…

 

Air bancuhan santan, gula kakakecik yang buat…adik ilah dia nak bancuh air milo…malam tadi hanya buat 2 jenis nie je…nak buat asam boi…asam nya tak de…tengok2 la kejap lagi beli plastik n asam boi…kalau sebelum nie adik asyik dok p beli kat umah jiran je..sekali beli rm2.00…dapat la 20 batang..ada sekali tu dia beli RM3.00…dari situ la timbul nak buat sendiri..lagi puas..rasa pun cukup semua…

DSCN8266

 

Dapat 44 batang jugak la..pagi nie awal-awal lagi kakakecik dah bfst ais krim santan..nyum nyum…sedaaaaaaaap…dik jan sepupu kakakecik siap dok tanya lagi malam tadi…buat aiskrim nak jual ke…ish kalau nak jual dik jan nak beli ke….mau dia gtau kawan-kawan dia habis la kami kempunan nak makan….tapi kalau ok boleh jugak buat bisnes nie…freezer ada je kosong tak guna2 lagi sejak kakakecik beli bulan lepas…adik pun dok saja je kat umah…buat bagi cukup rasa dan lembut gebu mesti budak2 suka kan…jual 1 batang sekupang tapi balik modal ke..nie plastik kecik..kalau plastik besar jual 2kupang budak2 lak x cukup nak beli nanti…

 

pssst : sapa ada petua bagi ais krim nie gebu selain bancuh guna air panas…sebab dah 2x buat guna air panas mendidih pun x gebu sangat….x kan nak kena guna susu tepung kot

13 comments:

kakchik@ella said... [Reply]

yg asam boi pun best, kan.

shahjiehan said... [Reply]

kacang santan? apa tuh??

guna air panas je ke?

Ros Anisza said... [Reply]

akak, yang perisa kasang + santan tu macam mana rasa dia?? ros tak pernah makan pun..

Siti_btp said... [Reply]

Teringat zaman kanak2 30 thn lalu
Lepas cari ikan pelaga di lombong
mesti singgah beli ais krim Malaysia
rumah makcik Dahlia..suka ais krim kacang hijau dan asam boi 10 sen satu.

Sedihlah pulak mana member lama ye!

Rozuan Ismail said... [Reply]

skang ni dah naek harga.tapi maintain sodap

~~zAnAfAhMi~~ said... [Reply]

Biasa juga buat utk anak, takde la sampai nak jual. A'ah kan...mcmna nak bg dia gebu? bila gigit2 dia rasa halus je...mungkin kalau yg bersusu baru gebu kot.

nur amalina athman said... [Reply]

kacang+santan sedappp..

Scha Lalala said... [Reply]

dulu2 scha slalu tolong tok buat aiskim ni jual.. ptg2 je byk la bdk2 beli masa tgh main.. hehe..

izyantyPersonalTaste said... [Reply]

kalau nak gebu kena letak susu pekat banyak , baru sedap. buat utk makan sendiri boleh lah buat gebu he3...

kiera'sakura said... [Reply]

suka yg asam boi tue jer..hihihihi

Zaimah Mansor said... [Reply]

saya jual ais krim nie jugak nie saya bagi rahsia na lembut gebu... csri kst kedai serbuk agar 'royal jelly' plastik biru...masak serbuk tu sampai agak didih add dalam 1/2 cup & blender terus dengan bancuhan aiskrim td. cepat x yah na godak2 lama mask air panas..

Rafizah A.Rahim said... [Reply]

Tips utk aiskrim malaysia lembut dan gebu:

Sekilo gula dimasak dengan air dan 3 sudu besar tepung jagung.


Alhamdulillah tips kali ni benar-benar buat aiskrim lembut gebu tak rasa macam air batu diletak gula.

Orang kata buat dengan air masak, air panas yang ditapis Bla bla bla.. Semua dah cuba tapi tetap mengecewakan.

Masak gula dengan tepung jagung, hasilnya amat lembut. Nyumsss

Try tengok, k. Sukatan tepung jagung dgn air kena pandai agak.. selamat mencuba.. (saya pun ambik tips ni dr hasil pencarian google.. terima kasih pd yg sudi kongsi tips ni)

Maria said... [Reply]

Guna tepung jagung...