Coretan Terbaru KakakeciK

Tuesday, August 27, 2013

Jom Memasak : Shepherd Pie Daging

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

DSCN4692   

Jom kita ber’shuffle’ eh eh bukan nari shuffle tu…silap la…shepherd…shepherd pie..kalau sapa yang suka gila kentang macam kakakecik mesti suka la shepherd pie nie..Walau pun kakakecik tak makan kentang putar KFC tu..shepherd pie berketul2 kakakecik boleh makan. Eh, bukan je kakakecik suka ye…mak pun dah tangkap muat masuk mulut tau..kami sekeluarga start makan nie bila minggu terakhir Ramadhan aritu Kak Munirah dok ada di rumah..dia la wat, bukan sekali tapi dua kali…makan berebut2..

 

Sebenarnya sebelum Kak Munirah wat, kakakecik memang teringin da nak buat bila ternampak Ruzz post di instagram nya..terus  tanya resepi..hehe..apa benda yang berasaskan kentang cepat2 je mintak resepi ye dak…hehe..tapi petang semalam baru la kesempatan kakakecik buat..itu pun mak dok sebut2 je chepel hahaha…

DSCN4684

Resepi nie mudah tapi renyah skit la..hehe…kalau nak mencuba di alu2kan…

Resepi : Shepherd Pie Daging

Bahan-bahan Pie

  • 1kg kentang
  • 1/2 cawan susu segar (kira-kira 100 ml)
  • 2 sudu besar butter---pastikan suhu bilik ye
  • 1 sudu teh lada sulah
  • Garam secukup rasa

Cara-caranya :

  1. Kentang dikupas, potong dadu, rebus sampai empuk.
  2. Toskan dan masukkan ke dalam bekas yang sesuai.
  3. Lenyekkan kentang tadi (dalam keadaan masih panas) sampai hancur.
  4. Bila dah agak lumat, masukkan susu sedikit demi sedikit.
  5. Masukkan butter dan gaulkan sehingga adunan sebati
  6. Masukkan garam dan lada sulah secukup rasa.

***kakakecik ada tambah daun sup dan daun bawang

DSCN4672

Bahan- bahan Inti daging

  • Bawang holland - dipotong dadu
  • Bawang putih – dipotong dadu
  • 500g daging cincang
  • 1 botol sos pasta (terpulang la nak guna jenama apa pun)
  • 2 sudu besar cili kisar
  • 1 sudu sos tiram
  • serbuk lada hitam dan lada putih
  • oregano kering
  • capsicum (cili benggala ) kalau xde guna je cili besar..hehe
  • garam secukup rasa
  • sedikit minyak untuk menumis
  • keju mozarella sebagai topping


Cara-cara buat inti daging

  1. Panaskan minyak, tumis bawang hingga layu
  2. Masukkan cili kisar dan sedikit air.
  3. Masukkan daging cincang, masakkan daging hingga bertukar warna.
  4. Masukkan sos prego, sos tiram, capsicum, serbuk lada dan oregano
  5. Perasakan dengan garam. Masak dalam beberapa minit, Siap inti nya!


Dah siap kentang untuk pie dan inti daging nie…so, tunggu apa lagi jom kita sediakan shepherd pie..Sediakan bekas pie yang aluminium tu..kakakecik guna bekas aluminium panjang je, nak guna loyang pun boleh jugak..nak guna bekas comel2 yang porselin pun boleh..

  1. Masukkan adunan kentang yang telah dilenyek
  2. Lapiskan dengan inti daging.
  3. Tutup dengan kentang lenyek lagi.
  4. Taburkan keju untuk topping. Lagi banyak keju lagi sedap..
  5. Taburkan jugak sebuk lada dan oregano kering..
  6. Bakar dalam oven yang dipanaskan terdahulu, dengan suhu 180 darjah celsius. Gunakan api oven atas bawah, lebih kurang 30minit atau sampai keju diatasnya cair dan mula bertukar warna keperangan..Siap pun.

DSCN4676

Selamat mencuba

p/s : jika guna bekas besar…dan nak potong biarkan ia sejuk dahulu..kalau tak nanti terburai habis..hehe

6 comments:

Asyifa Mustaffa said... [Reply]

mmg sedap..! anak2 sy pun suka...:)

diana said... [Reply]

raya haji nanti buat la ye...:P

MR & MRS MAKMUM said... [Reply]

terliur aihhhhh adoi...dugaan

JANA said... [Reply]

sedapnyeeee......tp nk msak malas..hehehe

visit me back: cara bezakan duit palsu!
http://nuurjana.blogspot.com/2013/08/kisah-apmm-dan-rm10.html

Z@i Z@mR33 said... [Reply]

humaaaaiiii...syedapnya

Azie said... [Reply]

As salam.
I suka sgt ni. Tak tahu boleh makan lagi atau tidak. Bergantung kpd allergik