Coretan Terbaru KakakeciK

Saturday, August 3, 2013

Jom Mengukis : Biskut Sarang Semut

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…

 

Kakakecik last kerja Rabu lepas…Khamis dah start cuti…terpaksa cuti awal memandang kan satu jenis biskut pun tak buat lagi…sebab 2 hari terakhir puasa nak tumpu siapkan tempahan kek karamel sahaja….

 

Biskut sarang semut adalah biskut pertama kakakecik mengukis bagi tahun nie..dah lama sebenarnya tak buat biskut sarang semut…bekas acuan sagat yang ayah buat pun dah tatau hilang ke mana..Resepi pun bukan guna resepi turun temurun selama nie..mencuba resepi baru…Resepi nya kakakecik dapat daripada blog 1001 rasa, Noorsha..resepi asal Chef Hanielieza..

 

Jom kita semak resepinya mana tau korang nak cuba buat kan..

sarang semut

RESEPI SARANG SEMUT

Resepi Asal : Chef Hanieliza

Bahan-Bahannya :

  • 250 gm butter
  • 100 gm gula halus
  • 350 gm tepung gandum. (Noorsha guna 250 gm saja)
  • 100 gm tepung jagung
  • 100 gm tepung kastard (Noorsha tambah)
  • 1 biji kuning telur
  • 1 s/teh esen vanilla 

Hiasan

  • Sedikit coklat rice
  • sedikit manik gula kecil(warna-warni)
  • secukupnya paper-cup kecil 

Cara Membuatnya :

  1. Pukul kembang butter dan gula.
  2. Masukkan kuning telur dan esen vanilla dan gaul rata.
  3. Masukkan tepung dan gaul rata.
  4. Parutkan adunan kedalam mangkuk kecil dan sudukan kedalam paper-cup.
  5. Taburkan coklat rice dan manik gula kecil.
  6. Bakar dalam oven dgn suhu 180’C sampai masak (anggaran 15 minit).
  7. Sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara.

2 comments:

Kakzakie said... [Reply]

Banyak-banyak sarang, sarang apa yg duduk dalam mulut? hihi...

Kakak tak buatlah biksut ini. Nak mintak boleh:)

eqbalzack said... [Reply]

masa abg eq kecik2 dulu selalu tolong kakak sagat utk dptkan sarang semut tu. dulu2 sagat guna tapis kelapa je .. :)