Coretan Terbaru KakakeciK

Tuesday, July 5, 2011

Kenapa Hujung Julai??

Assalamualaikum…..

fruits_comp

pernah x dengar “BUAH DI HUJUNG JULAI”…..

ada kan pepatah melayu nie kan….

agak2 kroang la kan kenapa ye ada pepatah ini…apa maksud sebenarnya BUAH DI HUJUNG JULAI….

Adakah musim buah akan habis di penghujung julai….

(macam sekarang nie kan musim buah…kebanyakan buah dah nak habis di dusun, di kebun buah..sekarang dah bulan Julai…so ada kemungkinan sebab ini)

Tapi ada orang kata buah di hujung nie buah yang di hujung2 dahan….

Apa pun shida tak pasti…hahahhahaa….

7 comments:

suhaili sarif said... [Reply]

hehe..x penah dgr peribahasa ni
tp mcm betul je apa yg akak interprete 2?hehe

aDisH.sHidA said... [Reply]

@suhaili sarif

bukan peribahasa rasa nya elly...tp kalau orang dulu2 ada la sebut buah hujung julai dah...buah last2 maksud nya mcm tu la kot....akak pun xbape psti

Sunah Sakura said... [Reply]

di hujung julai nak gi utagha...huwaaaaaaaaaaaaaaaaa~

Lydia Miza(Aidyl Azim) said... [Reply]

hujung dahan ke shida?tp rambutan br sekali miza rasa.tu pun cuma jmp kat tepi jln kat melaka.rm8 sekilo lak tu.adat org takda dusun ni semua kena beli shida...nak beli pun susah sbb tak jmp.

Melur Jelita said... [Reply]

Tak pernah dengar..hehe

kiera'sakura said... [Reply]

x pernah dengar pown peribahasa nie kak... T.T

wandy said... [Reply]

Orang kedah atau terengganu memanggil hujung julai 2 sebagai hujung dahan..