Coretan Terbaru KakakeciK

Thursday, August 4, 2011

Ramadhan 1432H # 3

Assalamualikum…

Hari ini sudah hampir ke penghujung 4 Ramadhan…alhamdulillah kita semua telah selesai menjalani 3hari berpuasa di bulan Ramadhan al-Mubarak 1432H ini….

Untuk entry ramadhan ini…shida nak kongsi menu berbuka semalam yakni di hari ke-3….menu ringkas2 sahaja…

popia 

First time shida buat popia…hahhaa…tak berani buat banyak…8 biji sahaja shida buat…habis…rasa tak puas lak makan…mak mintak buat lagi malam tadi..tapi anak dara dia nie dah malas…..i’allah buat petang plak….inti pun main campak2 je…letak kubis, carrot,tauge, tauhu dan isi udang….cicah sos…makan suam2 kuku…perghhhhhhhhhhhhhhh habis 3 biji kot utk shida sorang..kecian abg mie x dapat nak makan..sempat merasa je tu pun dari aisya punya…

Popia je la shida sempat buat semalam…balik keje pun dah pukul 6 petang….tapi macam biasa mak akan buat kuih tradisional untuk ayah….kak ja plak buat kew teow kerang….masing-masing ada menu masakan…untuk ayah semalam mak wat kuih tepung bungkus…bulan puasa saja mak akan buat..hehhehe…bulan lain mak kata malas…

tpg bgkus

Mesti ada yang main teka teki plak kuih apa kan..puteri tido sebilik pun ada orang panggil kan..apa yang penting shida panggil tepung bungkus…inti kelapa..

tpg bgks

Resepi kuih nie jangan tanya shida…shida hanya pandai tengok mak buat sahaja….hehhee..bertuah tak shida nie…teknik tu tahu la skit2…sukatan sahaja tak tau..sebab mak pun jenis main campak2….apa yang pasti ada santan akan dimasak dengan tepung beras(api sederhana) perlu kacau selalu supaya tidak berketul..tepung pulut dibancuh dengan air mcm nak buah melaka (onde2 bak kata iffah) inti kelapa parut bentuk bulat2..masukkan dalam adunan santan dan tepung beras tadi….letak la atas daun pisang..lipat2 dan kukus….

 

psssst : dah kena perli dengan abg ipar….ada makanan je amik gambar….huhuhuhu…itu amik time berbuka je..time sahur..harap maaf….

6 comments:

Pakcu Sofi said... [Reply]

sedapppppppp...nakkkkkkkkkkk

Rozuan Ismail said... [Reply]

memang menguji kesabaran tengok makanan feveret popia.huhu

Isteri Encek Bard said... [Reply]

waahhhhhh tertengok disiang hari lak

kayrul-shah said... [Reply]

sedapnya tepung bungkus..dah lama tak makan...susah nak cari sekarang la

Lydia Miza(Aidyl Azim) said... [Reply]

wahh miza sangat suka popiah..klu buat mesti sampai 20-30 batang

cik pulau said... [Reply]

hamboiii akak..
kemain yer....
sedapnya,,,