Coretan Terbaru KakakeciK

Saturday, June 16, 2012

Jom Memasak : Kek Oren, Terima Kasih Sahabat

 

kek

 

Assalamualaikum…selamat tengah malam..mata dah klip pop klip pop mengantok je nie..tapi masih mampu untuk update entry jom memasak..kecian kat sahabat kakakecik AYU CR malam tadi menunggu kek oren kakakecik..sori ayu, shida semalam online guna hp je..nasib baik adik bawak balik modem TM dia…leh la online guna lappy kalau tidak Isnin depan la Ayu baru jumpa entry kek oren…

 

Rabu lepas..pasar malam area umah kakakecik, mintak Kak Hah belikan oren sunquick…alasan nak buat makan padahal nak buat kek oren…al maklum la buat 2 hari sebelum tu bukan jadi kek oren tapi jadi bahulu oren hahahaa…nak tahu sebab apa..sebab nya kakakecik derhaka teruk tak guna buah oren just jugak pati oren sunquick dan oren paste je hahhahaa..jangan la tiru perangai kakakecik nie yer…

 

kk

(bukan kek oren tapi bahulu oren)

 

Tapi kali nie kakakecik dah tak derhaka…memang ikut resepi nya..jom kita tengok resepi yang kakakecik dapat dari Ayu CR (EH awin akak buat dulu yer…kamu amik resepi je kan tak buat lagi)

RESEPI KEK OReN

Bahan-bahan

  • 1 biji buah orange **
  • 3 biji telur (tapi kakakecik guna 4 biji coz saiz C)**
  • 1 cawan Minyak Masak **
  • 1 cawan Gula pasir **
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu besar baking powder

 

Cara-cara menyediakan

  1. Cuci buah limau,potong dan buang biji dan urat putih di tengah2.
  2. Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.Masukkan kedalam blender bersama,minyak,gula dan telur dan kisar hingga halus. (bahan2 bertanda **)
  3. Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.
  4. Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris.
  5. Bakar pd suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak.
  6. Selamat mencuba

kek oren

Gedik gatai tangan terlebih rajin hias atas kek dengan badam lebihan yang Lydia Miza bagi dan parutan kulit oren…

 

kek oren2

(moist kan…buah rambutan tiada kaitan dengan kek oren)

 

Okey semua yang lupa mencuba kek oren yang sesangat mudah ini yer…kakakecik dah nak masuk tido esok nak g niaga kat SK Malau, Jitra..

 

pssst : tadi buat 2biji kek karamel ingatkan nak jual esok tapi macam tak berbaloi lak nak jual…tak padan…jual kecik mcm tak okey je…rezeki sedara yang dtg majlis besday aiman la

3 comments:

Citarasa Rinduan said... [Reply]

selamat pagi shda....

Subhanallah. Cantik moleknya kejadiannya.....
Tahniah..... Lagi bertambah cumilll dengan kehadiran badam dan kulit orange diatasnya...


Wawawa.. Pagi2 ayu sudah lapar..

kakchik@ella said... [Reply]

Kakakecik, rajin dan pandainya adik buat kek. KC kagum.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said... [Reply]

u...jeles tgk kek ni!

eh badam ada lg?hehehe.