Coretan Terbaru KakakeciK

Monday, October 15, 2012

Memasak..Bukan Alasan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Memasak…ada yang ambil mudah je dengan bab masak memasak nie..ada je alasan itu ini akan di beri bila sentuh bab memasak..tak reti la..tak pandai la..kalau alasan itu diberi dah tak boleh nak pakai dah…pergi je mana2 kedai buku,..bermacam2 buku resepi ada jual di pasaran..agak risau terbeli buku lain…zaman it semua nya di hujung jari..google, taip aje resepi apa nak menu apa nak masak..terpampang pilih je resepi mana satu yang agak kena selera…(tu kat sidebar SANTAPAN tu pun ada je blog2 masakan) EH…eh..kalau arini masak tak menjadi..jangan la putus asa..belajar dari kesilapan..bukan semua yang jadi chef kat luar tu lahir2 mai dah pandai masak..kan kan..hehehe

Resepi dah ada…tapi tak sempat la masak…macam2 benda nak kena buat itu ini..nak masak nasi mudah je..rice cooker ada…basuh beras..letak air..sukat la..pakai jari tu…petik tekan suis…biar je situ…nak bakar ikan..xperlu lagi pelekat api..hidupkan api biar sampai jadi bara….pemanggang ajaib kan da..beli labur je RM130.00 boleh guna berulang kali…nak buat sup takut tak sempat…pressure cooker ada…beli je…labur duit semua menjadi…jangan melabur duit di kedai2 makan..tak kan setiap ari sampai usia senja nak makan nasi di kedai je…huhuhu

Mesti ada jugak yang dok kata….alahai makan berdua je tak berbaloi nak masak..kalau agak tak berbaloi buat la dalam kuantiti yang kecil..tak perlu nak membazir..biar masak tu simple tapi kena selera….mahu plak yang dah kawen tu…tak kan nak biar suami makan di luar selalu kan…sayang kan suami kena la pandai jaga perut nya…jangan sampai buncit dah la…dengan masakan nie akan mengikat kasih sayang antara kita…tak kira la suami ke, anak ke, sapa aje…yang penting IKHLAS ketika memasak dan amalkan ayat pengasih ini..jangan dok masak sambil dok bebel menyumpah itu ini…

psst: dah 2 hari kakakecik malas masak…badan tak sihat…

p/s : mak kata bab masak...jangan bagi banyak alasan la..macam2 skrg ni ada..mudah je..kita yang wat ia jadi susah

8 comments:

Mat Gebu said... [Reply]

Tak sangka datin, tak sehat pun boleh bebel2 manja... jangan lupa makan ubat...hehe

aDisH.sHidA said... [Reply]

@Mat Gebu
pagi tadi mak dok bincangkan hal nie..anak nya dapat la idea menaip la..kihkih..bebel manja2 erk...huhu...ubat alamaaaaaaak..xmakan pun..xde pun ubat..hehe

Z@i Z@mR33 said... [Reply]

sbb tu wlau penat br blk keja gagah gigih gak ke Tesco beli bahan nk masak utk suami...benda simple jnji sedap :)

Mrs. Abi said... [Reply]

tudiaaaaa membebel...hahahahaha
tula sejak kawan dgn akak2 ni sume aiwn pun dh rajin masak...walaupun kadang2 ade jgak rs malas...kikiki

missina said... [Reply]

betui2,,,msk ni kena ada hati gk,,tkleh paksa2,,klu tk minat memg payahla,,,lg satu rajin ke tak,,hehe,,,kdg2 tk selera mkn masakn sendri,,sy mkn kt kedai gk,,;)

CikSpek said... [Reply]

baik kak. saya akan masak utk suami nanti #eh

Iffah Afeefah said... [Reply]

kite y buat die susa kan?

kiera'sakura said... [Reply]

pangkalnya nak dengan tidak je. nak seribu daya taknak memang banyak alasan yang kuar