Coretan Terbaru KakakeciK

Wednesday, June 1, 2011

1 JUN : Hari Susu Sedunia

susu 

Hari Ini…1 JUN merupakan Hari SUSU Sedunia…semua orang minum susu kan…lahirnya ke dunia ini..susu ibu la yang kita akan jadi santapan kita…susu memang banyak khasiat nya…Susu adalah antara makanan/minuman yang disebut khasiatnya di dalam hadis dan quran.

Dalil berkenaan susu daripada haiwan ternakan, “Dan sesungguhnya pada binatang ternak itu benar-benar terdapat pelajaran bagi kamu. Kami memberimu minum daripada apa yang berada dalam perutnya (berupa) susu yang bersih antara kotoran dan darah, yang mudah ditelan bagi orang-orang yang meminumnya.” (An Nahl: 66)

Susu ibu (manusia) mengandungi 1.1% protein dan 4.2% lemak, yang membekalkan 72kcal tenaga untuk setiap 100ml. Shida sendiri pernah di gelar GENG SUSU disebabkan kes Nadh sakit mata dan shida suruh dia letak susu ibu..hahha…susu ibu dipercayai boleh menghilangkan SAKIT MATA…

breastfeding

Shida sebenarnya tak suka minum susu dan sememang2nya elak dr minum susu…minuman bersusu pun jarang sekali shida minum…jika shida minum shida akan rasa meloya…nak termuntah…shida pun tatau sebab apa…adakah ini berkaitan dengan sakit mak dulu…masa mak bersalinkan shida..mak kena barah susu…shida hanya isap/minum susu sebelah sahaja dr T*T*K mak…itu pun setelah berubat supaya sakit mak tak melarat ke sebelah lagi…

minum susu

So, lepas nie sapa2 yang nak minum dengan shida jangan pesan untuk shida minuman bersusu ok…walaupun teh ais, milo ais, soya dan horlicks pun sama jugak…hehehe…ADA TAK GENG SHIDA DI SINI..YANG TAK MINUM SUSU

Resepi Susu Pekat EncikEman

10 comments:

Anonymous said... [Reply]

kesiannyaaaaa takleh minum susu...sumber kalsium..huhuhuhu...cari kat sumber makanan yang lain eks~ bagi kuat tulang n gigi..

emeera asnary said... [Reply]

susu.. dah lame x minom ! asik mnom susu tin marigold nga nescafe jee. haha ;)

~eZmALiZa~ said... [Reply]

hehe..nampaknye kite xgeng la kak adish shida..hahaha :D ezma tiap2 malam b4 tdo akan minum susu..hehehe :D

tapi kak shida boleh geng dgn mak ezma..hehehe... :D kalo beli susu then letak peti ais, xde sape nak curik abeskan..

tabiat dari kecik..hehehe :D

pearl jade said... [Reply]

akak,saya suka sangat minum susu
nyum nyum nyummmm
dl mlm2 wjib buat
letak madu
da besar malas..hehe

Muhd Fadil said... [Reply]

kak ! kita sama. susu segar saya tak minum lah.
kalau teh susu takpe. saya minum.
kira kita geng tak macam tu kak?

Are Kam Eq Bayl said... [Reply]

susu manusia ka susu lembu ? ahaks !

~CiK TiNieY~ said... [Reply]

shidaaaa,jgn lupa minum susu malam ni!hehehe...

ganti dengan susu soya pn ok..:)

::Miss Pikon:: said... [Reply]

sori kak shida, kali ni kita tak geng. sy sangat suka susu okey. hehe. sedap wooo!

Muslimah Optimis said... [Reply]

huhuhu..kita tidak gang... malam ni autopublish entry aima pulak pasal susu..hihi

Lydia Miza(Aidyl Azim) said... [Reply]

pg petang saya minum susu...kena minum susu bg tulang saya kuat dan utk baby saya juga..