Coretan Terbaru KakakeciK

Sunday, April 29, 2012

Jumaat : 8 Jam di Dapur

Assalamualaikum dan salam sejahtera

 

Apa khabar semua, harap sihat la yer..kakakecik ada la lenguh2 badan skit…almaklum la hari Jumaat lepas…8 jam jugak la kakakecik berada di dapur..bermula dari jam 7.30 pagi hingga 3.30 petang… apa benda la kan yang kakakecik buat kat dapur tu…sampai 8 jam…syukur alhamdulillah semua yang dirancang menjadi…

 

7.30 pagi : kakakecik siap sedia bahan2 dan proses untuk membuat kek karamel..macam biasa 2 biji la kan…kali nie kakakecik buat Kek Karamel Vanilla Coklat Strawberry…Resepi sila ke SINI…(untuk kali nie kakakecik tak letak cream of tartar coz dah exp. heheh), sementara tunggu 2 biji kek karamel dalam oven tu..kakakecik buat kek yang dah lama kakakecik idam2 kan…(kek apa..tunggu next entry)  

 

DSCN8730

9.00 pagi : Memulakan proses membuat kuah laksam..dari siang 2kg ikan selayang, rebus, kopek kelapa, mesin/ parut 5biji kelapa, perah santan…semua nya kakakecik buat sendiri….beli ikan je mintak tolong Kak Ja dan Abg Mie belikan…sebab kalau kakakecik pergi beli rugi masa nak wat kek tu…kuah laksam pun dah dok atas api…so kakakecik teruskan dengan membancuh adunan mee laksam…2 kg tepung beras kakakecik buat utk makan2 petang jumaat tersebut….tapi kakakecik bancuh 1 kg – 1kg… kali nie melapis / mengukus laksam guna dapur besar kenduri kat bawah…periuk kukus pun guna yang besar….cepat dan tak perlu berdiri…Oppps, sebelum mengukus laksam nie…kakakecik sempat lagi buat nasi goreng simple…untuk bfst…bila perut lapar x best kan wat keje…dah kenyang baru seronok mengukus…

 

# Kerja-kerja memotong bahan2 tabur dipertanggungjawabkan kepada  adik n Kak Ja (tu pun kena pantau hahahaha)

 

3.30 ptg : serah tugas mengukus kepada jiran…kakakecik mintak tolong Kak Timah selesaikan kerja2 mengukus mee laksam yang masih berbaki…kakakecik nak siapkan diri untuk program petang tu…

DSCN8732

 

DSCN8735

 

DSCN8738

 

Kakakecik macam tak percaya je boleh buat laksam 2 kg ikan dan 2 kg tepung…rasa macam dah tukang masak…erm kalau leh buat jual  bungkus petang2 best jugak kan…mana la tau kan lepas nie boleh bikin bisnes…RESEPI LAKSAM DI SINI

 

pssst : kek karamel dah de orang tempah untuk raya nanti…alhamdulillah rezeki… erm kek pandan pun sama ada yang nak…jumaat or sabtu nie la plak kot kakakecik buat kek pandan.

3 comments:

kiera'sakura said... [Reply]

akak masak sedap.. x rugi pun klu ada yg membeli ;)

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said... [Reply]

kalau la ada abang mau saja amik kak shida jadi kak ipar haha..

pandai masak, rajin kisah kat dapoq..

apa lagi eyh??

**bodek2...

keh3

Ruzzezanie said... [Reply]

menyampah tgk karemal kat atas tu! huh!

errr, laksam sedap ea kak? ok, pasni nak try mkn la