Coretan Terbaru KakakeciK

Tuesday, January 8, 2013

Jom Memasak : PATI AIR HIJAU (Oren Banana)

Assalamualaikum dan Selamat Petang,

Meh sini kakakecik nak kongsi cara2 nak buat pati air hijau...bukan nya PARTI HIJAU okey. myblog bebas dari politik...sebenarnya kakakecik tatau la nak panggil apa nama air nie..tu yang senang sebut air hijau...sesekali bila rasa air nie rasa nya macam air buah-buahan F&N tu...berangin jugak


Kakakecik buat pati air ni untuk minum dengan kolagen...mudah skit tak perlu bancuh air gula setiap hari..Resepi ni kakakecik dapat daripada Mak Teh Yah di Batu 18, Guar Chempedak...time tu pegi raya umah dia...Mak Teh tak da..yang ada Pak Teh je..so bila bila rasa sedap tanya Pak Teh ayaq apa nie...Pak Teh kata tatau gak Mak Teh ampa yang buat...Pak Teh main tuang je buh ayaq n ais ketui...Bila jumpa Mak Teh mesti la kena tanya kan cara nak buat ayaq tu...opss kat umah Aima pun ada jugak ayaq hijau ni time raya tahun tu..tanya jugak cara kat dia..sama je bahannya.....okey terlupa pernah minum ayaq hijau nie di rumah Zulfikar masa kenduri nikah kakak dia....hehehhee..kali ketiga minum baru dapat resepi dan cuba buat sendiri

Nie resepi nya...boleh la kot panggil resepi...walaupun masak ayaq je..

Resepi : Pati Air Hijau (Oren+Banana)
Bahan-bahannya :

  • 3 kg gula
  • 1 botol kecil oren sunquick
  • 1/2 botol pewarna hijau
  • 3/4 botol esen pisang
  • Air secukupnya


Cara-caranya :

  1. Masak air dan gula hingga gula larut dan mendidih 
  2. Masukkan oren sunquick dan pewarna hijau.Biarkan ia mendidih dengan api sederhana..hati-hati jangan sampai meruap
  3. Akhir sekali masukkan esen pisang dan tutup api..Kacau rata dan sejukkan
  4. Simpan la dalam bekas/botol...bila nak minum tuang pati ni tambah air dan ais batu...minum la...


Air ni boleh menambat hati tau...sebab dia akan bau sehingga luar rumah...selepas kakakecik buat pati air hijau nie..kuar la rumah..lepak2 kat luar dengan mak, ayah dan pak nyang...mak ngan pak nyang dok hidu dan dok tanya sapa buat kek nie...sambil tengok kakakecik...kakakecik cepat2 bagitau mana ada wat kek...buat air hijau je la...


p/s: kalau nak buat dalam 1kg gula tu pandai2 la agak ye..kakakecik takpernah lagipun wat 3kg..sokmo wat 1kg gula pun dapat banyak..

pssst : kalau nak tau jugak..time besday kakakecik aritu buat jugak air nie...sepupu2 pakat dok tanya air apa nie akak..alamak dah tatau nak jawab...

3 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said... [Reply]

akak dah dua kali buat air ni, memang bestkan..

aDisH.sHidA said... [Reply]

@Seri Kandi Tanah Jauhar hehehe...shida pun dah buat 2x..1st wat time besday 1 hari dah habis..nie boleh la stok seminggu lebih...

sedap kan..berangin cmne ntah air nya

░♥si lampu neon♥░ said... [Reply]

huyooo rajin nye @@ :)