Coretan Terbaru KakakeciK

Monday, January 7, 2013

Kos DIY Bunga Tissu

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..



Bunga Tissue, bunga zaman dulu2 dah muncul kembali...dan menjadi kegilaan ramai orang terutama anak dara sunti yang akan melansungkan perkahwinan...kalau utk kaum ibu plak mungkin ada yang nak buat bunga tissue nie kepada anak2 teruna mereka, sanak saudara, cukur jambul anak cucu ke boleh je..nak hias kantor pun boleh neng...so di sini kakakecik nak kongsi bajet untuk bunga tissu tu..


Kertas crepe yang lembut tu sekeping besar tu harga nya RM0.80 ditempat kakakecik tetapi Sabtu aritu kakakecik pegi beli dengan mak..20 keping dapat RM0.65 sekeping..budak2 kedai bunga tu dah kenal dengan mak..kira harga borong la kot...ada jugak di setengah2 tempat boleh dapat harga 60sen je..Sekeping kertas crepe tu akan dapat 8 kuntum bunga yang saiz sederhana sesuai untuk buat bunga pahar..so 1kuntum bunga tu xsampai pun 10sen harga nya...hehehe,murah tak...ada jugak yang guna kertas tissu tapi kakakecik tak jamin hasilnya..kecuali tissu yang 1 pkt RM5.00++ tu myb okey la ..kalau yang murah tu tak cun rasanya bunga tu nanti...alahai tak perlu bajet sangat..ni pun dah cukup murah..


Dawai 1 pkt tu harga nya kalau tak silap kakakecik dalam RM1.00, 1 batang dawai boleh guna 4 kuntum bunga....ni bagi kakakecik la..jimat skit..kalau nak bagi panjang dawai tu..boleh bahagi kepada 3...kakakecik ambik kat bengkel mak..selalunya beli bundle kat SSF..


Untuk buat bunga pahar, riben hiasan lain tu ikut bajet la...kalau bajet lebih banyak boleh la hias dengan riben yang mahal2.cantik..kalau kakakecik just nak beli riben kosong yang 1 inci dan riben polka dot yang saiz 1cm tu je....Buluh 1 bungkus yang ada 100batang tu harga nya dalam RM3.00 x sampai pun RM5.00...pembalut batang selalu nya dorang jual RM1.00 - RM1.50 untuk 1 roll tu....


Jimat tak jimat tak..jimat kan..so jangan putus asa nak buat sendiri...cuba dan terus cuba...malam tadi kakakecik dapat buat 16 kuntum sambil tengok AJL..sambil baring pun boleh la buat...janji ada usaha...pasti menjadi...




8 comments:

Cik Sara said... [Reply]

Weeee...x sabarnya nak jumpa kakakecik..nak tgk dpn mata cara buat bunga2x pahar tu... Saya faillah nak buat bunga pahar.. Buat bunga reti..tapi nak hias jadi bunga pahar, fail!

misz_eyza said... [Reply]

kreatip la kakakecik nie...tgn berseni... adik ipar eyza selalu buat ni tp dia guna tisu...saja syok2 buat katanya...

eyza dok kat aloq staq...kakakecik kat mana ekk?

misz_eyza said... [Reply]

hehe dekat jugak la kalau nek highway... alor staq --> pendang hihi...

citarasa rinduan said... [Reply]

seriussss
ayu xkreatifff
jari kerass


malu. awakkkk.. ajar saya

aDisH.sHidA said... [Reply]

@Cik Sara alahai akak pun biasa je la sara..kamu pun lagi kreatif

aDisH.sHidA said... [Reply]

@misz_eyza akak biasa2 je eyza...tangan xde seni mana sangat..try gak wat tissu tp x berapa nak elok kejadian nya

aDisH.sHidA said... [Reply]

@misz_eyza dekat sangat kalau ikut hway..15-30minit je..bayar 2.40 n 3.10 sampai la

aDisH.sHidA said... [Reply]

@citarasa rinduan kamu keras2 pun jari tu boleh masak mcm2..huhu..x perlu nak malu2..ajar nanti kita ajar ye..nak kena bawak bahan siap2 ke jhor nanti