Coretan Terbaru KakakeciK

Wednesday, January 2, 2013

Tradisi Nigeria

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

 

Korang-korang ada tak pengalaman dengan tradisi Nigeria..Ahad lepas kakakecik dan family sempat ziarah anak angkat mak ayah orang Nigeria yang kerja dan belajar di Malaysia nie…alang-alang dah ada kat KL/Selangor kan…Aisha si isteri Umar ada bagitau yang dia masak makanan Nigeria untuk kami….Masa mencari-cari umah mereka..kami sekeluarga dok pikir apa la dia akan masak untuk kami…kakakecik dok aim nasi arab je la…time ni dah pakat ayah dan shahir yang kena makan..kakakecik awal2 lagi dah tolak..xmau..takut muntah…dah tu perut lapar..makan siap2 roti sekeping dua buat alas perut…hahaha..lawak tak…lawak kan..

 

Erm….dah sampai umah nya…nampak la 2 helai sejadah dibentang kat ruang tamu..ingatkan tempat dorang solat..so, suruh la lipat kan..sekali Aisha suruh mak dan ayah duduk atas sejadah tu…(dah buat muka pelik time nie) myb tu cara dorang sambut tetamu kan..bagi kita sejadah tu untuk solat je..ni nak makan pun atas tu jugak…dah macam cemar la kan…tak kisah la janji kita pandai jaga hati tuan umah…

 

Saat ditunggu-tunggu oleh kami pun tiba…pada mula nya Aisha hidangkan serunding daging..katanya serunding made in Nigeria..kami tanya la nak makan dengan apa…tak lama lepas tu dia bawak kuar seolah2 tepung yang telah dikukus dan soup untuk di makan bersama dengan serunding tu….kami ingatkan soup inai..sebab ada mau macam inai…warna pun hijau kemerahan macam bancuhan inai..hahaha..bila tanya dia kata bukan henna..kihkih…kakakecik tengok pun dah rasa semacam…likat liat je…(geli geleman)

 okro-soup-and-pounded-yam-by-afrolems

 pounded_

Lebih kurang macam nie benda alah yang akan dimakan dengan soup tu…kakakecik tak tanya plak apa nama nya..tapi Aisya de bagitau tepung suji yang dibancuh dan dikukus..ayah orang pertama yang makan selepas ditunjuk teknik cara makan nya oleh Umar..ayah elok je suap terus bagitau kalau nak makan tak payah ambil yang wana hijau tu nanti terus tak leh makan..ayah pun kuis ketepi…so, mak, shahir dan aisya ada la makan…makan tepung tu dengan serunding…banyak jugak aisya makan..

 

img_4701

Kakakecik ada jugak calit merasa skit daging masak apa tatau seakan-akan masakan ayam dalam gambar nie..sebab shahir kata sedap….sekali 1 calit tu pun dah wat rasa kembang tekak nie nak termuntah..cepat-cepat minum air dan tanya mak ada tak gula-gula…dik ilah tak makan langsung…dia kata shahir dah wakilkan utk dia…untung la boleh wakil kan..hehee…

 

Dalam masa yang sama..Aisya ada jugak hidangkan susu tepung yang telah dimasak dengan sagu..rasa nya dessert bagi mereka..ayah je minum..kakakecik dan yang lain sememangnya tak minum susu tepung awal2 dah angkat tangan….

 

Ini la pengalaman kami sekeluarga apabila ke rumah orang Nigeria

 

p/s : gambar2 nie kakakecik ambil kat google je..camera time nie dah rosak..lens error

psst: Aisha kata, dulu saya datang Malaysia..setiap hari nangis sebab tak boleh makan makanan sini..sekarang setiap hari pagi pagi dah kena cari…(dalam hati kakakecik..makanan Malaysia memang sedap sedap pun)

8 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said... [Reply]

aaa.. akak tataw kalau akak boleh makan ke tak.. hehe

O'gosh Iskandar said... [Reply]

amboi...nampak cam xle masuk je...bila skroll ke bawah makin terliur plak rasa

citarasa rinduan said... [Reply]

cerita sikit latak belakang keluarga aisha..
mcmana skeg leh duk malaysia?

aDisH.sHidA said... [Reply]

@Seri Kandi Tanah Jauhar huhu...tahu xpe akak..shida ni plak makan memilih..orang kata cerewet lagi la susah nak makan...

aDisH.sHidA said... [Reply]

@O'gosh Iskandar sis ogosh...terliur ek..nanti try la cari restoran nigeria nie..cuba masakan dorang

aDisH.sHidA said... [Reply]

@citarasa rinduan sahabatku ayu.nanti shida cite ye...insyaAllah ahad nanti

Areef Ibn Naim said... [Reply]

salam,

rasanya pelik sgt ke camne? dia mcm masakan india ek?

ayu yusof said... [Reply]

yg melekit tu kacang bendi sbnrnye. masakan dorg sedap2. favorite sy suji ni lah..tgk gmbr ni pun dh terliur ahaha