Coretan Terbaru KakakeciK

Sunday, June 9, 2013

Jom Memasak : Puding Laici Dangdut

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

DSCN4213

Mari kita berdangdut…jeles jugak tengok Ayu dan Kak Yatie dok berdangdut je…tak boleh tahan nie..nak gak mengetest..So, semalam kakakecik pun berdangdut la. Memang dangdut habis la, bukan menari dangdut ataupun nyanyi dangdut…tapi nie bikin puding laici la…memang menari dangdut puding tu sebelum sampai ke mulut kita.  Alhamdulillah sedap puding tu..x manis sangat…manis-manis buah aje…dah tu banyak jugak dapat nya…

 

Kak Yatie, izinkan Shida copy paste resepi nya di sini ye. Puding nie kalau makan sejuk2 di musim panas…memang menari dangdut di dalam tekak ni. Nyaman je telan tanpa kunyah…tapi kalau kena tang buah laici jangan plak main telan je nanti tercekik sapa yang susah..jangan salahkan kakakecik plak ye..

DSCN4205

Resepi : Puding Laici Dangdut

Sumber : Kak Yatie Sinar Kehidupan

Bahan-bahan

  • 10 gm agar-agar serbuk/1 paket agar2 tali (28 gm)
  • 2 liter air
  • 1 1/2 cawan gula
  • 2 tin laici (asingkan airnya)
  • 1 tin susu cair
Cara-Cara
  1. Masak agar-agar bersama air hingga mendidih.
  2. Masukkan gula. Biar mendidih lagi. Tutup api. (jika guna agar-agar biasa, tapis dulu.)
  3. Masukkan air laici dan susu cair. Kacau rata.
  4. Tuangkan dalam acuan samada loyang ataupun mangkuk2 kecil. Sejukkan sebentar.
  5. Kemudian sejukkan dalam fridge.
  6. Hidangkan bersama buah laici yang telah diasingkan tadi. Boleh juga di makan bersama susu cair.

DSCN4187

Puding nie memang sangat lembut seperti taufufa tu..kalau dalam bekas besar, skop aje dengan senduk bila nak makan.

 

psst : abaikan susunan buah laici yang hodoh itu..buah laici tu xde yang bulat2..semua dah terbuka gitu…

9 comments:

kiera'sakura said... [Reply]

haishhh tetiba tekak kira pulak rasa sejuk je bila nampak puding tue hihihhii

syapex said... [Reply]

terasa mcm nk b'dangdut jgk lah...

rinduan citarasa said... [Reply]

mujurlah kat p.ais ada lagi..

nakk mkn lagi!

MR & MRS MAKMUM said... [Reply]

nikmat la tekak yg dpt makan

aDisH.sHidA said... [Reply]

@kiera'sakura nanti cuba la buat.sedaaaaaap

aDisH.sHidA said... [Reply]

@syapex jom pakat2 menari dangdut hehe

aDisH.sHidA said... [Reply]

@rinduan citarasa kalau x de buat lain la kan

Seri Kandi Tanah Jauhar said... [Reply]

sungguh ku tak mampu menahan rindu.. ah! ah! ah!

Mrs. Abi said... [Reply]

slurppppp huhuhuhu.... rs masuk dlm tekak je