Coretan Terbaru KakakeciK

Wednesday, June 12, 2013

Tolak Tempahan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

 

Baru kejap tadi menerima panggilan daripada ‘Darling’ (opps bukan darling ehem ehem, dia adalah pak sedara kakakecik, adik mak) tetiba Darling pas telefon ke mak ngah. Kata nya cakap sendiri dengan mak ngah…dalam hati syak mak ngah nak tempah kek karamel kot.Boleh la terima sebab malam nie nak buat kek karamel jugak yang kawan maksu tempah..

 

Tetapi…lain bukan seperti ku sangka..rupa2nya Mak Ngah nak tempah apam beras. Esok pagi plak tu dia nak. Kakakecik pun tanya la bape biji Mak Ngah nak..sekali 250biji..untuk bagi budak2 sekolah makan sarapan pagi esok (RMT)..Ya Allah, Mak Ngah cheq rasa tak leh la nak buat..takut tak dan..Mak Ngah pujuk jugak suruh buat…Kata nya sedap manis elok je apam beras comey yang kakakecik buat time majlis bacaan yassin di umah Mak Nyang jumaat lepas. Mak Ngah pujuk aje la macam mana pun..cheq tak sanggup nak wat sebab mak tak ada…nak kena masak kat ayah pastu nak buat kek lagi. Dah tu apam tu adunan nya kena perap. Mak Ngah kata elok la tu..perap malam nie esok pagi kukus..Mak Ngah apam tu perap 3 jam je..dah tu ambik masa lak nak kukus nya..Mak Ngah siap suruh guna periuk kukus besar..memang guna yang besar pun Mak Ngah tapi takut tak dan..kalau mak ada boleh la tolong…huhuhu….Lain kali la ye Mak Ngah order.

 

Tak habis di situ…Mak Ngah tanya kuih apa lagi yang senang ya nak buat..kakakecik tak berani nak jawab hanya jawab donut..hahaha..satg Mak Ngah nak tempah lak..tapi nasib baik Mak Ngah tak nak donut..Alhamdulillah…

 

Mesti ada yang kata..alahai tolak rezeki betul la kan kakakecik nie..biar la orang nak kata apa sebab nya kakakecik tak nak bagi harapan kepada orang jika diri sendiri tak mampu untuk melakukan nya. Moga ada rezeki lain untuk kakakecik di kemudian hari…

2 comments:

MR & MRS MAKMUM said... [Reply]

tak pa asalkn brckp benar...tak mmpu buat ngaku siap2 tak mampu nnti org brharap then bila smpi masa nk amik bnda tak siap lg naya

kiera'sakura said... [Reply]

tahniah kak. sebab akak tak tamak mcm setengah2 org. kadang tue sebab nak mengejar rezeki sampai sanggup terima tempahan org walau dia tau yang dia dah tak mampu.

lastnye bila tak dapat tunaikan janji ataupun tak sedap mcm selalu orang lain yang rasa kecewa dan tak mau berurusan dgn kita lagi kan