Coretan Terbaru KakakeciK

Sunday, September 30, 2012

Jom Memasak : Masak Lemak Cili Padi Pucuk Ubi + Bilis

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

 

Buat pertama kali nya kakakecik membuat masak lemak cili padi pucuk ubi dengan ikan bilis..kalau sebelum2 nie mak selalu buat kari je pucuk ubi dengan ikan bilis nie..memandangkan Jumaat lepas ralit khusyuk sangat tengok TV..tak ingat cite apa pagi tu..mak pun dok sibuk di bengkel bunga nya…sekali dah habis cite drama TV tu baru kelam kabut nak masuk dapur..tau la dah kenyang makan donut pun..

 

Pergi dapur bahan basah tak de apa sangat..yang ada pun ikan isi..tatau ikan apa…masa nie terlintas la…nak buat kari pucuk ubi..so terus terjah umah tok cik nab kat sebelah tu…tanya ada tak pucuk ubi…kebetulan tok cik tengah petik kacang botol…peluang baik nie..suruh la tok cik petik pucuk ubi di tepi pagar umah nya sekali untuk cucu sedara kesayangan dia kan…bila lagi nak manja2 dengan tok cik…kat umah tok cik nie macam2 dia tanam,nak makan petik je..bila tok cik tanya..nak buat apa dengan pucuk ubi nie…tengahari rembang baru nak kutip..dengan selamba je jawab.. “nak buat gulai la tok cik”

 

Sekali balik umah..bukan gulai (kari) yang kakakecik buat…masak lemak cili padi…masa dok kelas ambik pucuk / daun muda nie pun masih konpius nak masak apa…teruk kan kakakecik nie..dalam konpius2 tu gunting jugak daun2 yang panjang…tekad kan di hati nak buat masak lemak cili padi je….ehem ehem, santan tak de..so suruh ayah la kupas n mesin nyoq…nak senang je kan kakakecik nie…sabar je la…

 pck ubi

Resepi ringkas dan mudah je nie…jom semak resepi nya..

Bahan-bahan :

  • Pucuk ubi – yang telah dicuci, celur  dan toskan
  • 1 batang serai – dititik
  • 1/2 inci halia (**)
  • 1 biji bawang besar (**)
  • 2 biji bawang putih (**)
  • 9 biji cili padi (**)
  • 3-5 biji lada hitam (**)
  • 1/2 mangkuk ikan bilis –rendam dan toskan
  • 1 biji bawang besar – potong/ hiris bulat
  • Santan
  • Garam secukup rasa
  • Serbuk Kunyit

Cara-cara membuatnya:

  1. Kisar bahan-bahan yang bertanda (**) dan tumis hingga wangi.
  2. Masukkan pucuk ubi, ikan bilis, santan dan garam serta kunyit. Biar masak dengan api perlahan sehingga mendidih.
  3. Akhir sekali masukkan bawang besar yang dipotong bulat.....Rasa dan kalau dah ok cukup rasa semuanya matikan api. Hidangkan...

Selamat mencuba

pucuk ubi

 

Makan pulak dengan nasi panas..ikan kering masin..time ujan…sedaaaaaaap yang teramat kot..tak puas rasa nya makan tengahari Jumaat tu..sebab terpaksa kejar masa..malam nya balas dendam..

 

pssst : kecian kat kak ja beria2 dia kata nak makan..sekali pucuk ubi mana elok untuk ibu yang baru melahirkan anak…

1 comments:

kiera'sakura said... [Reply]

kira suka masak lemak pucuk ubi ikan sardin. slalu mintak mama buatkan klu blek kampung hihihi