Coretan Terbaru KakakeciK

Tuesday, March 12, 2013

Jom Memasak : Ayam Penyet

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Pergh..bukan main kakakecik nie kan nak buat ayam penyet..ko penyet kat mana ayam tu Shida, Safwan Seth kata hempuk je dengan kuali, PCM Adnan Ibrahim Nak afdal, lenyek dgn taya kete. Datin Adish Shida (ini lagi best hahaha)…Walau tanpa tempe, tauhu dan terung berlada…kakakecik tetap nak mencuba buat ayam penyet nie..Semua nya gara-gara sambal belacan yang kenduri Jumaat lepas berbaki dan mak telah buat sambal tumis.Ada la dapat 1 tupperware aiskrim yang comey tu. Dah tu malam semalam tengok Romantika kat Astro Ria, Shila Rusly dan family nya makan ayam penyet..Kakakecik terus bagitau mak, sambal tumis mak tu makan dengan ayam penyet sedap la.tu ayam penyet shila rusly makan..Mak…OOOoooooo, tu ke ayam penyet. P la buat..ayam ada lagi dalam peti ais..

Kakakecik pun google la resepi ayam penyet. Dapat 2-3 resepi..semua nya berlainan. Kakakecik nie jenis suka tengok gambar hasil masakan tu..kalau menarik teringin la nak mencuba. Akhirnya resepi kat senang-senang singgahlah kakakecik study malam tadi dan malam nie kakakecik mencuba… Jom kita tengok resepi ayam penyet nya.
DSCN3148
Ayam Penyet (Sumber : Ammy11)
Untuk Ayam
  • 1 nos  ayam – potong 4 bahagian
  • 2 keping tauhu – potong tiga segi
  • 1 paket tempe – potong nipis
  • 1 ikat sayur kangkung – dicelur
  • 1 biji timun – dihiris nipis
Bahan - bahan untuk rebusan ayam:
Bahan A
  • 50 gm bawang merah*
  • 30 gm bawang putih*
  • 20 gm lengkuas*
  • 10 gm kunyit hidup*
  • 1 sudu teh garam
  • 1 sudu besar gula
  • 500 ml santan
(Bahan * - bahan dikisar)
Bahan B
  • 150 gm tepung beras*
  • 1 biji telur*
  • 200 ml air rebusan ayam (bahan A)*
  • 10 gm garam*
  • 10 gm gula*
**** Kesemua bahan digaul rata
 Cara Penyediaan:-
  1. Potong ayam kepada 4 bahagian dan cuci bersih.
  2. Rebus ayam bersama bahan kisar, santan.
  3. Kemudian masukkan garam, gula.
  4. Masak sehingga pecah minyak dan kuah bertukar kepada warna kuning.
  5. Angkat dan ketepikan.
  6. Bancuh semua bahan tepung (bahan B).
  7. Salut ayam yang direbus tadi, tempe dan tauhu.
  8. Panaskan minyak dan goreng semua bahan bersalut sehingga tepung kekuningan dan diangkat.
  9. Hidangkan ayam penyet bersama kangkung, hirisan timun, tempe, tauhu bersalut dan sambal.
*  Lebihan tepung boleh dijadikan serdak/kremes (digoreng) untuk hidangan ayam penyet.
Untuk Sambal
  • Sedikit minyak masak
  • 20 batang Cili merah (lebihkan jika mahu lebih pedas)
  • 10 biji Cili padi
  • 10 biji Bawang kecil/merah, hiris
  • 3 biji Bawang putih, hiris
  • 5 biji Tomato, potong 4
  • 5 cm Belacan
  • 2 sudu Ikan Bilis
  • 3 sudu gula merah/secukup rasa
  1. Panaskan minyak. Goreng ikan bilis hingga garing/rangup. Angkat dan ketepikan.
  2. Goreng belacan seketika, angkat dan ketepikan.
  3. Masukkan bawang merah, bawang putih dan cili. Setelah layu, masukkan tomato. Gaul rata dan tutup api. Angkat dan ketepikan.
  4. Sejukkan semua bahan yang telah digoreng pada suhu bilik.
  5. Masukkan kesemuanya ke dalam pengisar atau lesung batu. Kisar atau tumbuk sehingga separa halus.
  6. Masukkan semua bahan tumbuk ke dalam periuk dan panaskan.
  7. Masukkan gula merah dan gaul rata.
  8. Rasa sambal yang terhasil, tambah garam atau gula merah jika perlu mengikut citarasa.* Sambal boleh disediakan sehari sebelum hidangan sajian. Simpan sambal dalam peti sejuk. Panaskan sambal sebelum disajikan.
DSCN3149
Walau apa pun kakakecik tak buat semua nya..kakakecik just ambik bahan2 yang diperlukan utk ayam. Ayam pun bukan 1 ekor tapi ayam dah dipotong lebih dari BBQ Sabtu malam Ahad aritu. Dah la tak salin resepi main ingat je, sekali tersilap p letak halia dalam bahan kisar..Ahhhh, halal je la..dah bau macam masak lemak pun ada…

Dah pecah minyak semua, standby la tepung..nasib baik ayak tepung beras dulu..pandai2 lak tu letak 1 cawan…elok dah sukat 1cawan tepung gandum..rasa semacam betul ke letak nie..berlari2 ke ruang tamu..tengok semula resepi..demnnn nasib baik tak ayak sekali tepung beras n tepung gandum tu..nie semua gara2 dok salin resepi Apam Beras yang PCM buat letak 1 cawan tepung beras dan 1 cawan tepung gandum.. Fuuuuh, tarik nafaaaaaaaaaaaaaaaaas panjang2 nasib baik lagi kan..kalau tak memang derhaka tahap gaban la ayam penyet tu.
DSCN3144
Syukur sangat2 ayam penyet nie kena dengan tekak dan selera kakakecik. Mak ayah yang tak pernah makan ayam penyet pun makan sampai tinggal tulang (ayah kata rugi la sapa tak dapat anak dara dia sorang nie…auuuuuw ayah nie wat cheq malu je). Tak lengkap sangat set ayam penyet ni pun kakakecik makan sampai meleleh air hidung nie…dua tiga kali stop minum air dan lap hidung.(x makan pedas sangat). Esok lunch dengan ayam penyet jugak la..ada lagi 4 ketul kecil ayam yang telah rebus tu.


Orang kata, sedap tak sedap nasi ayam penyet nie bergantung kepada sambal bukan di ayam goreng nya..tapi bagi kakakecik kedua-dua nya perlu sedap..ayam dan sambal..kalau setakat ayam goreng biasa tu mana best kan..





pssst : lepas nie tak perlu lagi risau kalau teringin nak makan ayam penyet buat je sendiri..kat kedah nie mana nak cari restoran ayam penyet..dulu ada jugak Wong Solo kat Mergong nu..tp dah lama tutup…


9 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said... [Reply]

lapar perut akak tengok ayam penyet Shida.. hehhe

izyantyPersonalTaste said... [Reply]

suka sambal ayam penyet...kemain pedas tapi sedap...makan kt tesco sampai kuar air mata lah he3..

kiera'sakura said... [Reply]

malasnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa nak buat ayam penyet hahahahahahha

kat kedah mmg takde dah tapi kat jusco perda tue ada boleh la lagi kira nak mkn kihkihkih :p

Mummy LiYzA ^^, said... [Reply]

owh cmnih la nk wat ayam penyet ehh~kna blek try..tringin sgt aihhh

aDisH.sHidA said... [Reply]

@Seri Kandi Tanah Jauhar akak xpe kat johor bercambah kedai makan ayam penyet nie..pilih je mana nak..kalau di kedah mcm tu kan best

aDisH.sHidA said... [Reply]

@izyantyPersonalTaste eh makan di tesco mana nie..tesco sbrg jaya ke..ada AP ek..

tu la orang kata sedap nya ayam penyet nie bukan di ayam nya tp di sambal nya

aDisH.sHidA said... [Reply]

@kiera'sakura malaaaaaaaaaaaaaas je bini orang nie..bini sapa ye..untung la depa umah mak mertua kat penang boleh la p makan kat jusco perda

aDisH.sHidA said... [Reply]

@Mummy LiYzA ^^, mudah je kan..tp nak tunggu ayam yg direbus tu pecah minyak ambik masa jugak la

Mama Safiyyah said... [Reply]

betul la ayah cakap tu.....untung sapa dapat achik shida ni....