Coretan Terbaru KakakeciK

Friday, March 8, 2013

Kari Kepala Ikan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

 

Jumaat, penghulu segala hari…Jumaat ada pekan hari jugak…mak ajak pergi tak nak pergi..so, tunggu je di rumah mak bawak balik makanan ikan dan barang2 basah untuk kenduri malam nanti…Hal2 persiapan untuk kenduri malam nie serahkan kepada yang veteran..hehehe..kakakecik just masak kan untuk lunch..

 

Mak ada beli bendi, kepala ikan apa ntah mesti nak buat kari a.k.a gulai orang kedah panggil…mudah je la kerja masak hari nie sebab semua nya dah ada..santan 3 kg mak beli…ikan pun mak su dah bersiang dan cuci kan…kira nya kakakecik hanya perlu ambik dan masak..Menu lunch arini simple je.ikan temenung (kembung) goreng, sayur air petola dan kari kepala ikan..

DSCN2832

Istimewa kari kepala ikan nie..sebab kakakecik guna rempah ratus yang mak buat sendiri..bukan serbuk kari yang jual di pasaran tu..Sememangnya kari mak menjadi tumpuan la kalau kami berkumpul..Kakakecik masak lebih skit hari ni banding hari2 sebelum nie setengah kilo santan jugak la kakakecik guna untuk buat kari nie..(mak terkejut bila kakakecik bagitau hampir setengah kilo santan kakakecik guna…sori ye mak, anak mak nie mana pandai agak santan pekat tu). Almaklum la kalau sebelum nie hanya kakakecik dan mak ayah je kat umah..tapi hari nie ada mak-mak sedara datang rumah da tolong apa yang patut..

DSCN2826

Jom makan tengahari sama2 kakakecik sekeluarga..

 

Resepi…alamak sori la, kakakecik main campak2 dan rasa je….xde sukatan khas..apa pun yang penting masa masak tu masak la dengan hati yang seikhlas mungkin…bila hati ikhlas masak apa pun insyaAllah sedap…

4 comments:

diana said... [Reply]

tak pe...tambah lemak sikit kat badan..sekali sekala..heheeh

kiera'sakura said... [Reply]

kari kira xbpe makan tapi kat umah mentua yang tue la depa suka

aDisH.sHidA said... [Reply]

@diana kat umah mesti ada masakan berkuah setiap ari..hehe

aDisH.sHidA said... [Reply]

@kiera'sakura penang mai..kena tau la hehe