Coretan Terbaru KakakeciK

Tuesday, July 9, 2013

Jom Memasak : Pajeri Terung

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

 

Tengahari tadi adalah tengahari terakhir untuk lunch sebelum kita berpuasa esok hari..Malam sebelum tu dah ternampak terung ungu di dapur ada 2biji, terus set dalam memori esok (pagi tadi) nak buat pajeri terung makan bersama dengan telur dadar dan ikan goreng. Kebetulan umah Ngah Nah ada buat kenduri siang tadi. So, mak tak de la nak memasak di rumah…Kakakecik masak untuk habuan kakakecik sahaja…

 

Kakakecik lebih suka pajeri terung berbanding nenas…tatau la kenapa…tapi lebih suka pajeri yang buat sendiri..Mungkin cara kakakecik buat pajeri tak sama dengan orang lain. Malam tadi borak telefon dengan Aima baru tau buat pertama kali nya orang buat pajeri letak gula merah.huhuhu..sebab selama ni kakakecik just letak gula pasir dan suka suki ikut gerak hati je masak..lagipun main campak2 sahaja takde sukatan khas bila dah nak masak, rasa cukup rasa semua kena dengan tekak dah terbaik la..

DSCN4605

Okey, nie resepi ringkas pajeri terung versi kakakecik

Bahan-bahan :

  • biji terung ungu (potong 2 dan belah lagi..akan dapat 4, saja kali nie terasa nak buat macam ni selalu potong serong)
  • ulas bawang merah **mayang halus
  • ulas bawang putih **mayang halus
  • halia** mayang halus
  • kulit kayu manis
  • kuntum bunga lawang
  • gula pasir
  • kerisik
  • santan
  • rempah ikan
  • sedikit ikan bilis
  • daun kari
  • garam

Cara-cara membuatnya:

  1. Panaskan minyak, tumis daun kari, bunga lawang, kulit kayu manis,halia, bawang putih dan bawang merah.
  2. Apabila dah keperengan banyak tumis, masukkan rempah ikan yang dibancuh dengan air. Masukkan juga kerisik dan ikan bilis. Biar sampai rempah masak/ pecah minyak dengan menggunakan api perlahan.
  3. Seterusnya masuk kan santan, biarkan ia mendidih. Selepas santan mendidih masuk kan gula pasir dan garam serta terung yang telah dipotong.terung yang dah dipotong tu..rata-ratakan rempah kat terung tersebut..tunggu je sampai kuah tu pekat dan terung lembut dengan api kecil.
  4. Apabila sudah pekat dan rasa dah ok boleh matikan api.

Selamat Mencuba

 

pssst : masih ada lagi 2 potong terung nie, adakah ia akan menjadi juadah sahur nanti

“SELAMAT BERPUASA SEMUA…SALAM RAMADHAN AL-MUBARAK”

3 comments:

rinduan citarasa said... [Reply]

awakkkkkkkkkkkkkkkk slmat berpuasa ya. seriuss kita pun suka paceri terung.nakkk buat. eh!! kat dapur ada nanas jer..

MR & MRS MAKMUM said... [Reply]

meleleh tgk aihhhh

kiera'sakura said... [Reply]

kira tak suka pajeri terung nie. eh ape pun kalau buat pajeri memang kira x suka hihihi