Coretan Terbaru KakakeciK

Wednesday, July 10, 2013

Jom Memasak : Daging Masak Merah

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Alhamdulillah selesai sudah kita berpuasa 1 hari di Ramadhan untuk tahun ini. Korang berbuka tadi makan apa? Kakakecik hari nie berbuka dengan menu ala-ala kedai makan thai..Hehe, ye la dengan siakap kukus, kailan ikan masin dan daging masak merah. Kuih dan laksam beli je..Dop sempat nak bikin sangat sebab pergi Mydin dan Alor Setar tengahari tadi…Sampai rumah pun dah pukul 3 petang…

Opss tak nak bebel la…sebenarnya petang tadi buat kali pertama dan julung kali nya kakakecik mencuba untuk buat daging masak merah. Teringin juga nak membuat nya selalu merasa je daging masak merah yang Abang Mie order di kedai2 makan…Tapi untuk hari nie kakakekcik nak sangat buat sendiri..Kakakecik just try n error..Alhamdulillah menjadi dan kena dengan tekak nie..Tak puas makan waktu berbuka tadi…dah kenyang nasi asyik nak meratah je..Terpaksa berhenti sebab Kak Ja warning.ingat ayah sama..huuhu..
DSCN4622
Resepi : Daging Masak Merah Kakakecik
Bahan-bahan :
  • daging - dipotong nipis dan rebus dengan pewarna merah sehingga lembut (kakakecik letak kan sedikit ros sirap)
  • 2 sudu besar cili kisar
  • 2 sudu besar sos cili
  • 1 sudu besar sos tiram
  • Bawang besar – belah 6
  • Bawang putih – dicincang/ketuk/ mayang halus (kakakecik ketuk je)
  • Halia (mayang halus)
  • Garam secukup rasa
  • Cili padi dan cili besar
  • Air rebusan daging
Cara-caranya:
  1. Panaskan minyak, goreng sekejap daging yang telah direbus bagi garing sedikit dan angkat. Ketepikan
  2. Menggunakan minyak tadi tumis bawang putih dan halia hingga naik bau dan keperangan.
  3. Masukkan cili kisar, sos cili dan sos tiram kacau sebati dan goreng hingga pecah minyak.
  4. Kemudian masukkan daging dan sedikit air rebusan daging. Perasakan dengan garam dan biar mendidih sekejap, apabila nampak pekat masukkan cili padi dan cili besar serta belahan bawang besar..boleh la angkat dan dihidangkan
Selamat Mencuba

4 comments:

kiera'sakura said... [Reply]

nampak sedap!!!! cnfirm memang sedap kan!!

Z@i Z@mR33 said... [Reply]

boleh try buat utk suami la cmni ;)

aDisH.sHidA said... [Reply]

@kiera'sakura bagi akak sedap la dah buat sendiir kan hehe

jia said... [Reply]

tq 4 sharing =)...must have menu...ganti ayam..due to allergic..