Coretan Terbaru KakakeciK

Saturday, January 22, 2011

SeCaNgkiR koPi...............

Siapa di sini x minum kopi...
kamu..kamu..kamu...
alahai rugi la korang....
sebab apa shida kata rugi...
sebab secangkir kopi yang hitam itu mampu memberikan kita nikmat yang tidak terperi..mahu pulak dapat menghirup nya di kala waktu sangat2 diperlukan..
Terasa ia mengalir suam (kalau minum kopi suam la kan) di kerongkong dengan campuran pahit dan manis sekaligus....umppppppppppppppppppph...

Tahukah kawan-kawan??

Sebatang pokok kopi mampu hidup sekitar 50 ke 70 tahun tidak kira di mana sahaja lokasi ia di tanam kecuali di lokasi mempunyai musim sejuk atau bersalji...

Dalam minuman kopi terdapat kafein yang mana MAMPU MENGURANGKAN RISIKO KANSER KULIT DAN PARKINSON.. Selain itu, kafein juga mampu menghilankan rasa sakit sama seperti menggunakan parasetamol dan aspirin..Kafein bukan sahaja boleh ditemui dalam kopi malah terdapat juga pada teh, coklat dan minuman soda.

Kopi jugak dapat MENGURANGI KEMUNGKINAN MENDAPAT SERANGAN JANTUNG. Ia mampu menghindarkan anda daripada berhadapan dengan serangan maut itu yang kerap datang secara tiba-tiba. Ini kerana terdapat kesan anti-inflamasi pada kopi.

Setelah anda bersukan mahupun berjalan jauh sehingga menyebabkan otot-otot mula terasa sakit dan sengal, boleh lah mengambil secawan kopi.. Ia bukan sahaja bertindak sebagai penghilang dahaga malah paling penting dapat melegakan dan meregangkang kembali otot-otot.

Sementara itu, kopi dapat membantu kita yang bermasalah dalam menyimpan memori jangka pendek. Kesan stimulasi kafein dalm kopi dapat memberi reaksi dan memori jangka pendek berfungsi dengan lebih baik lagi,

Bagi mereka yang begitu gemarkan kopi..boleh teruskan mendapatkannya berikutan secawan kopi mampu meningkatkan rasa ketenteraman dan kebahagian dengan kandungan dopamin yang banyak.

Namun begitu, perlu berhati-hati berikutan jika terlebih minum, ia mampu meningkatkan risiko rasa panik dalam diri...Ok yer...sekarang kita dah tahu kopi bukan utk hilangkan mengantuk aje...ia baik utk kesihatan jugak...jooooooooooom minum kopi...mai kopi secawan....

8 comments:

alynn M said... [Reply]

baru ingat nak post entry about coffee. hehehe im addicted coffee! ;) coffee lover!

azzey said... [Reply]

suka juga kopi sesekali..:)

aDisH.sHidA said... [Reply]

alynn : oh ye ke...xpe post la n3 pasal kopi...leh kongsi2 ngan pmbaca lain kan..selama nie kta tau minum aje...shda suka minum kopi cicah ngan bksut..sedap nyer

Sunah Mohammad said... [Reply]

baru je lepas minum kopi pagi tadi~ hehe..

aDisH.sHidA said... [Reply]

azzey : ok la tu sesekali...ada jugak org yg x minum kopi..

aDisH.sHidA said... [Reply]

sunah : minum kopi ngan apa...sedaaaaaaaaap nyer...nak skit

Qaseh dalia adelia said... [Reply]

tapi coffe bukan byk kafein ke dear hehe... qaseh minum sume tolak susu je aiyoo

aDisH.sHidA said... [Reply]

qaseh : sama la kita x minum gak susu..mau muntah kalau minum :(