Coretan Terbaru KakakeciK

Sunday, April 3, 2011

Jom Memasak : Burger Malaysia

Assalamualaikum…

semalam shida kena perli dengan ayah sebab bangun awal pada hari cuti….ayah tanya arini nak g mana plak…wah wah tanya ke perli tu ayah…sekali mak plak yang menjawab..nak uli donut..ilah nak makan donut shida buat…ayah cepat2 jawab….oooh ye ke…haaaaaaaaaaa tunggu apa g p la uli cepat…dalam hati nie…ayah nie…sabaq sabaq la tau la dah lama ayah x makan pun donut cheq wat…kul 10 jugak baru anak dara ayah nie buat..awal2 tu lepak dulu tgok nasi lemak kopi o…tgok syarifah noor pakai tudung sebiji mcm ina pakai ari gath kbu….mcm donut pelangi dia..cuba terjah entry ADY yang INI

BURGER MSIA

Bahan-bahan :

1/2 kg tepung gandum

5 sudu gula

1 sudu garam halus

5 sudu butter

1/2 peket yis**

1 1/2 cawan air suam **

** Air suam dan yis disatukan kacau, biarkan sampai berbuih

Cara Membuat :

  • Tepung, gula, garam, butter disatukan…gaul sehingga rata (macam serbuk roti)..
  • Masukkan yis yang telah dibancuh dengan air suam..gaul uli sehingga tidak melekat di jari dan bekas adunan..Biarkan kan doh dalam 45-1jam
  • Bulat2kan macam nak wat bun…biarkan dalam 30minit atau kembang
  • Sedia utk di goreng di dalam minyak pnas yang api yang sederhana…goreng hingga kekuningan…
  • Bila sejuk, belah dan letak sambal tumis dan juga hirisan timun.

Selamat Mencuba

**memandangkan family suka donut biasa so shda terpaksa bahagikan doh utk wat donut dan burger malaysia…burger malaysia nie sebab shida dah lama teringin nak cuba sebab entry chef yang pemes dan fofular nie…sapa la kalau bukan MAT GEBU di entry nya BURGER MALAYSIA aka KUEH BATU BELAH

8 comments:

Mat Gebu said... [Reply]

wahh..tergoda sudahhhh!!!

aDisH.sHidA said... [Reply]

@Mat Gebu shida lagi tergoda tengok en mat nyer burger msia...rasa2 mcm da baca entry yg style bakar

aDisH.sHidA said... [Reply]

@Mat Gebu shida lagi tergoda tengok en mat nyer burger msia...rasa2 mcm da baca entry yg style bakar

Wanzi said... [Reply]

shida nak oder burger malaysia 3... boleh ke?

Qaseh dalia adelia said... [Reply]

gomuk lah saye kalau duk ngan shida hehe

aDisH.sHidA said... [Reply]

@Wanzi cukup ke 3 je wanzi..awat x maik 4bj semua tu hehehee

aDisH.sHidA said... [Reply]

@Qaseh dalia adelia bagus la kamu kan kurus hehhee...

cikpia said... [Reply]

nak try buat la..... macam senang.... tapi bab yis tu takut sket...