Coretan Terbaru KakakeciK

Wednesday, April 24, 2013

Ikan Terubuk Masin

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

 

Mungkin orang Sarawak, yang duduk inap di Sarawak dan yang pernah pegi Sarawak mesti pernah je tengok serta makan ikan terubuk masin kan..Situasi nie tidak kepada kakakecik…Ye la kakakecik mana pernah jejak kedua kaki dan jasad ini di Bumi Kenyalang. Apa lagi bila Mak Ngah bagi ikan terubuk masin 2-3 minggu lepas..kakakecik tanya la nak buat camne..stim ke…sepupu bagitau just goreng biasa…(baru teringat waddah ada bagitau hehehe), lepas tu tak belek pun ikan tu..terus masuk kan dalam esbox…

 

So, malam tadi hanya kakakecik dan ayah je ada kat rumah..plan la petang tu nak buat la ikan terubuk tu…kakakecik de tanya Najla cara nak proses penyediaan ikan terubuk masin tu…hehehe…Najla bagitau, kalau ikan tu belum basuh lagi..rendam dulu..Sepatutnya ikan tu sebelum kita masuk kan dalam esbox, harus la dibasuh baru masukkan dalam esbox untuk menghilangkan rasa masin nya. Kes kakakecik nie, tatau la pulak sebab Mak Ngah yang kasi dan dia pun tak pesan apa-apa pun. Kira nya, kakakecik rendam sekejap je la sebab tak nampak ketul2 garam pun di ikan tu…

DSCN3766

Ikan tu Najla kata, ikan tu dipotong kecil dan hanya goreng biasa (jangan plak g letak garam kunyit). Tabur bawang yang digoreng dan cili potong serta jangan lupa perahan limau di atas ikan tu untuk menambah kesedapan nya…Kakakecik bukan jenis makan pedas, so cili yang dipotong tu kakakecik goreng bersama dengan bawang besar…

DSCN3771

Ini la hasil nya….ikan terubuk masin goreng…sedap di makan dengan nasi panas-panas..tapi hati2 ye time nak makan tu..biasa la ikan terubuk kan banyak tulang halus…mau tercekik macam kakakecik jenuh…

 

 

pssst : ini pertama kali makan ikan terubuk masin selalu makan ikan terubuk fresh mak akan belah belakang dan sumbat kelapa..goreng sedap nya..lama tak makan, ayah tak berapa suka kami makan ikan terubuk sebab kes tulang nie la

1 comments:

kiera'sakura said... [Reply]

memang ikan masin nie sangat sedap. telur dia pun sedap. tapi telur dia sangat mahal huuu