Coretan Terbaru KakakeciK

Thursday, April 4, 2013

Orang Dulu-dulu

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

 

Tetiba nak kongsi tentang kreativiti orang dulu-dulu, mak ayah, tok wan tok nek, moyang kita la…orang dulu mana nak ada permainan pondok-pondok yang macam Iman anak Kak Sari Yusa punya tu…Seingat kakakecik, mak ayah tak de nak beli benda alah macam tu untuk kami adik beradik..

 

Eh, abaikan bab permainan tu..orang dulu kalau nak bagi anak-anak dia main bola, buatkan bola yang dalam plastik di isi kertas dan 2-3biji batu..ikat dengan getah..sedap sakit tu kalau kena badan..kalau yang kreatif akan buat bola dengan daun kelapa..dianyam2 nya jadi la bola yang boleh dibuat main..tapi xde la tahan lama..

DSCN2004  

Kalau nak main yang ganas sikit dibuatnya ala-ala keris daripada daun kelapa jugak..budak-budak mana la tau apa sangat, yang dia tau boleh pegang dan hala ke kawan dah cukup..kakakecik pernah je main pedang2 nie…(nampak tak yang belakang burung tu.yang berbiku-biku tu…haaaaaaaa yang tu kakakecik guna kalau nak main pedang)

DSCN2001

Teringat plak kepada Arwah Tok Wa, dia selalu buatkan untuk kami burung daripada daun kelapa, setiap sorang dapat seekor..kadang-kadang tu 2 ekor…memang seronok sangat la time dapat tu..pastu dapat plak jam tangan daripada daun kelapa…spek mata pun guna daun kelapa dan lidi nya…kalau nak nampak bergaya buat rantai leher daripada daun ubi kayu…hehehe..lawak je bila di ingat kembali zaman budak dulu…

 

Tapi kasih sayang tetap ada walaupun permainan tu bukan berharga tapi ia bernilai kerana dibuat dengan kasih sayang…masa dengan family tu banyak diluangkan bersama, petang2 duduk bertengek depan mak sabar menunggu mak buatkan mainan

DSCN1997

Budak-budak sekarang mana nak kenal lagi mainan yang kita main dulu…bila tengok kita buat benda macam nie teruja je dorang..macam tu permainan tradisional. Si Afiq tu mana pernah main dan tengok jalan atas tempurung..Ateh nie jugak yang ajar nya main…habis di main nya dalam rumah..hahahah..rosak habis tile umah tok wan dia…

 

psst : kakakecik tak pandai buat benda2 daripada daun kelapa nie..tapi Sara pandai buat origami..pelbagai bentuk origami dia buat..kreatif kan dia

6 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said... [Reply]

hihihihihihihihihi... alalaaaaaaa.. tersedak akak, uhuks!

Shida, betul tu, dulu mak akak kalu nak raya nganyam ketupat sellau akan buatkan jam tangan drai daun kelapa. punya sayang, sampai dah kuning daun kelapa tu pun simpan lagi,tauuuu....

aDisH.sHidA said... [Reply]

@Seri Kandi Tanah Jauhar
jap jap shida urut belakang akak..kesian nya tersedak ye..

kan akak kan kan kan...memang sayang sangat kalau dah dapat walau dr daun kelapa je..

eZmALiZa said... [Reply]

kite guna daun kelapa utk buat ketupat aje.. =,="

kiera'sakura said... [Reply]

main tempurung tue memang best kan kak. yang tak best sakit jari hihihihi

Mrs. Abi said... [Reply]

kite dulu wt serunai....ponnn ponnn bunyinye bila tiup...smpai lenjun air liur...huhuhuhu

Mrs. Abi said... [Reply]

kite dulu wt serunai....ponnn ponnn bunyinye bila tiup...smpai lenjun air liur...huhuhuhu