Coretan Terbaru KakakeciK

Sunday, April 14, 2013

Jom Memasak : Karipap Ranggup Gebu

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

 Picture 151

Sudah ada menu minum petang, belum ada? Apa kata korang cuba buat karipap yang kakakecik dapat resepi nya dari blog Kak Yatie Sinar Kehidupanku nie. Serius memang sedap sangat, dah la gebu dan ranggup pulak tu. Kalau goreng pagi boleh makan sampai malam dok ranggup gebu situ la. Tak rugi kalau mencuba…Dijamin menjadi kesukaan sekeluarga..

 Picture 153

Kakakecik memang penggemar tegar karipap, sehari 10 biji pun boleh je makan. Janji karipap tu inti nya sedap dan kulit nya ranggup gebu…Macam yang kakakecik buat Jumaat lepas la..kakakecik tangkap lentok habis la dengan resepi karipap daging ranggup  yang kak Yatie kongsi tu..terima kasih akak atas perkongsian resepi doh yang gebu dan ranggup tu…

Picture 152

Resepi : Karipap Ranggup & Gebu

Bahan-bahan inti (kakakecik ubahsuai sedikit daripada resepi kak Yatie):

  • 300gm daging (kakakecik just guna isi ayam yang dicincang halus, berapa gram xtimbang pun)
  • 8 biji kentang saiz besar - potong dadu
  • 1 biji ubi keledek saiz sebesar kentang - potong dadu 
  • 4 sudu besar udang kering *
  • 1 bawang besar*
  • 2 bawang putih*
  • 6 cili kering* -rendam dgn air ( blend bahan* halus)
  • 2 sudu kecil garam
  • 3 sudu besar gula
  • 5 sudu besar rempah kari daging -dibancuh dgn air
  • 1/2 cawan santan pekat (kakakecik tak letak pun santan sebab xde kelapa parut)
  • 2 tangkai daun kari
  • 1 pokok daun sup – potong halus
  • 2 biji bawang besar - potong dadu
  • 1 biji cili besar – potong dadu
  • 1 batang kulit kayu manis dan 1 kuntum bunga lawang
  • air secukupnya
Bahan-bahan doh:
  • 750 gm tepung gandum
  • 300 gm planta/butter
  • 1/3 cawan minyak sayur/ masak
  • 2 sudu kecil garam
  • 1 cawan air dari peti ais (letak sikit2 masa menguli doh)
Cara-Caranya
  1. Mula2 masak inti....panaskan sedikit minyak dlm kuali...kemudian tumis daun kari, kulit kayu manis serta bunga lawang dan masukkan bahan2 blend....masak hingga naik bau dan bahan tumis agak kering airnya....kemudian masukkan rempah kari daging...kacau2 rata...dan masak hingga terbit minyak...bila dah terbit minyak...masukkan daun kari....kacau hingga naik bau dan masukkan daging....gaul2 rata....kemudian masukkan kentang, keledek dan air. Air hendaklah dimasukkan sampai hapus kentang tapi jgn lebih sgt sebab nanti kentang jadi hancur......masakkan hingga kering....bila dah agak2 nak kering...masukkan garam dan gula....masukkan bawang besar, daun sup dan cili besar..kacau lagi hingga kering inti tadi/ air dia dah tak de.... Tutup api dan sejukkan.
  2. Bila inti dah sejuk...baru buat doh....
  3. **Mula2 panaskan minyak dan planta dlm periuk kecil. masak hingga didih dgn api yg kecil. Sementara tu masukkan tepung dan garam dlm manggok besar...kacau2 rata...bila dah didih planta tadi...masukkan skit2 dlm tepung tadi....gaul dgn sudu/ senduk kayu sebab panas.....kacau2 rata sampai habis. Kemudian isi air...isi skit2 dan mula la menguli.....uli sampai doh jadik macam doh buat roti lembut dia...dan texture dia pun lebih kurang sama...rasa cam lembut dan boleh nampak doh tu naik skit.....uli sampai tak melekat doh tu pada mangkok dan tangan....bila dah dpt doh camni maknanya betul la tu....kemudian balut doh dgn plastik...rehatkan dlm 10m...
  4. Lepas doh direhatkan kita akan dpt doh yg lebih lembut...nampak dia cam berpeluh doh tu....kemudian boleh la mula kan proses menggelek doh dan mengisi inti.....ambil skit tepung dan tebarkan tepung tu sebelum gelek setiap doh....saya guna acu bulat yg besar tuk dptkan betuk yg sekata...kalau tak dek boleh guna cawan....gelek nipis dan bolehla isi inti.....bagus tips balut doh ni dgn plastik sebab doh tu akan lembut sentiasa dan tak dek masalah doh tu akan kering kalau kita buat byk pun dohnya....
  5. Bila dah habis buat karipap tadi....boleh la goreng...faktor menggoreng pun penting jugak....kalau tersalah cara...kulit tu tak rangup sgt dan tak dek ruang2 kosong kat dlm dia....kalau betul cara goreng nya..karipap tadi akan mengembang dan rangup lama....saya kalau goreng pagi....malam pun still sedap lagi kalau nak makan. Masukkan minyak yg byk dlm kuali.....panaskan minyak dan bila minyak dah panas...tutup api dan baru masukkan kuih karipap...ni utk mengelakkan karipap tadi kulit dia berjerawat dan karipap masak sekata...isi jgn penuh sgt dlm kuali....lepas tu hidupkan balik api...api kecil je....dan kemudian biar karipap tu masak hingga kuning....selalu balik2 kan dia...tapi jgn kasar sgt masa nak balikkan sebab kulit ni rangup...takut pecah....dah kuning kaler dia...boleh la angkat. bila nak masukkan karipap tuk kali kedua...tutup balik api kuali dan letak karipap dan hidupkan balik api...sama macam proses pertama...buat cam ni tiap2 kali nak menggoreng..
  6. Cara2 nak simpan kalau ada karipap yg lebih....dulu2 saya akan goreng sekejap dan toskan karipap...bila dah sejuk susun dlm tupperware dan simpan dlm peti ais...tapi kadang2 letih dan leceh kalau guna cara ni...so saya guna cara lain....masa proses buat karipap tadi...bila dah siap satu dulang....saya simpan dlm peti ais....biar dlm 1/2 jam dan kemudian keluarkan dia dan baru susun dlm tupperware...boleh simpan bertinggkat2 kalau ikut cara ni sebab karipap tadi dah keras kulit dia....kalau nak lapik dgn plastik antara karipap tu pun boleh...tapi saya kadang2 tak buat pun. karipap tapi tak melekat kulit dia antara satu sama lain sebab kita dah keraskan kulit dia dulu sebelum tindan2kan....

Picture 163

( nota:kalau ikut cara2 masak kulit yang Kak Yatie tu....insyaallah anda akan dpt kulit yg rangup dan ada ruang kat dlm dia....kalau sebelum nie kakakecik goreng karipap mesti berbintik2 jerawat dan selalu tertanya2 macam mana la org dapat kulit cam ni....dan faktor menggoreng penting...kalau api kuat memang kulit dia tak gelembong)

   Picture 160

Betul tak tipu..karipap nie mabeles habaq mai..Gebu di luar ranggup di dalam..Kakakecik buat dua saiz sebab nya ada orang tu tanya, awat tak buat karipap giant..nie bukan karipap saiz giant kakakecik buat tetapi abg mie kata, karipap tapak kaki..sebab saiz nya besar tapak kaki auni hahaha..itu pun puas mencari acuan karipap..terpaksa g pinjam kat umah Mak Ngah pada awal nya tu yang boleh buat karipap besar. Tapi bila Abg Mie tengok karipap tu beso sangat…kakakecik suruh dia g pinjam di rumah Kak Hah, kat umah Kak Hah mesti ada acuan karipap saiz standard sebab dia dok wat jual..Mak masih dok pulun mencari acuan karipap…jumpa pun..so, tengahari Jumaat tu kami anak beranak pakat mencanai, mengelim karipap la…Abang mie pun menunjukkan kemahiran menslim mengelim nya, sekali tak menjadi, Kak Ja yang menyudahkan nya..

 

pssst : inti kakakecik buat masin skit je..boleh lagi nak makan tak kena darah tinggi eh, Abang Mie apa lagi ambik peluang la nak mengenakan adik ipar dia sorang nie.huhuhu

11 comments:

MR & MRS MAKMUM said... [Reply]

alangkah indah andai kita brjiran hahaha boleh tukar2 pinggan

Cik Sara said... [Reply]

Perghhhhh...
Tergoda I kakak!
Nak order 10 biji aci tak?
Hahaha....

Z@i Z@mR33 said... [Reply]

rjinnya k.shida...unutng la sapa dpt kak nti :)

mertua pon tumpang untung sm...

Mama Safiyyah said... [Reply]

Haaaa betul lah tu abg mie.....kalau masak masin tu.....tak lama lg kenduri la tuuuu.....

blh bayangkan riuh umah mak bila abg mie kelim karipap hahaha rindu pulak rasa!!!

aDisH.sHidA said... [Reply]

@Cik Sara auuuuuuuuuuuuuw u tergoda ke sara...nak order alamak...buat sendiri la ye sara...hehee

aDisH.sHidA said... [Reply]

@Z@i Z@mR33 hehehe cik zai, ada jugak orang msj kata mcm tu..untung la mertua dia nanti...huhu..tatau la nak kata,riso mertua ngamuk je dapur berkecah..

aDisH.sHidA said... [Reply]

@Mama Safiyyah amboooi amboooi pandai la cik yeen nie...kalau kenduri cik yeen kena datang awal tau...

memang kecoh pun time buat karipap nie..hahaha..nanti datang umah dok lama2

Mama Safiyyah said... [Reply]

in Syaa Allah Shida....tapi cuti tahun ni dah tinggal 5 hari huhuhuhu pi Mekah ni cuti 18 hari....

kiera'sakura said... [Reply]

pandai akak kelim karipap kan. kira nie mama dok ajar byk kali dah tetap tersembul jugak isi dia bila goreng, dah la xcntik kelim kita wuuuuuu

aDisH.sHidA said... [Reply]

@Mama Safiyyah cuti umum yg direct banyak ari dtg la ye...kalau mcm tu xleh wat kenduri kawen tahun nie la cik yeen dah xde cuti hahahaa

aDisH.sHidA said... [Reply]

@kiera'sakura tak de pandai sangat..dan ada je terbuka tp tatau yang sapa punya kelim la sebab buat ramai2