Coretan Terbaru KakakeciK

Thursday, April 4, 2013

Menu Lunch : Gulai Pucuk Ubi Simpul

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

 DSCN3500

Setelah hampir 2 minggu lunch kakakecik tanpa masakan berkuah, hari ni terajin untuk mengulai. Tak nak gulai/kari ikan or ayam. Kalau ikut tekak nie nak gulai pucuk ubi simpul (Eh, bukan nama pokok ubi tu ubi simpul, nie pucuk ubi kayu biasa tu just disimpul) dicampur dengan ikan bilis..Sedap nya kalau dapat makan nasi dengan gulai pucuk ubi tu..selalu orang buat pucuk ubi tu masak lemak kan..tapi mak lebih suka buat gulai..

DSCN3482

Pagi tadi, tengok2 di dapur ada sebekas kelapa yang ayah dah mesin untuk mak buat pek nga nyoq…So, kakakecik apa lagi ambil peluang yang ada untuk buat gulai pucuk ubi mau lak dengan ikan bilis yang Abg Mie beli kat Langkawi…..Dengan berbaju kelawar pergi umah tok cik sebelah rumah untuk kutip pucuk ubi..tak banyak pun ada..ikutkan malas nak kutip dah..tapi tokcik kata boleh je ambik tu..huhuhu..patah2kan la batang pucuk ubi tu..bukan apa riso terkena pucuk pokok kekabu..tapi teringat tok cik pernah pesan dulu…kalau liat dan susah patah tu pucuk kekabu..hehehe..

   DSCN3499

Resepi…mudah je la macam buat gulai/kari lain jugak…tumis bawang putih dan bawang merah berserta kan daun kari…Bila dah keperangan masuk kan rempah dan biarkan rempah mendidih, masak hingga pecah minyak. Masuk kan garam secukup rasa dan asam gelugur. Santan mesti la kena ada kan…bukan buat kari mamak yang tak letak santan tu. Biarkan santan mendidih baru masuk kan pucuk ubi kayu yang telah disimpul dan ikan bilis….Biarkan ia masak sekejap. Rasa dah okey tutup la api..hehehe.

 

Tapi yang istimewa nya gulai di rumah kakakecik nie, rempah nya mak buat sendiri tak guna serbuk kari yang jual di pasaran tu..kalau ada pun mak akan campur sedikit sahaja dalam rempah ratus semasa blender.

DSCN3490

Hari nie pukul 12.30 tghri kakakecik dah lunch, tak tahan lapar..dok bau gulai nie je…apa menu lunch korang hari nie ?

 

psst : kakakecik suka hirup kuahnya

5 comments:

diana said... [Reply]

gulai ikan dengan udang goreng..masak tak sampai setengah jam..heheh...masa itu emas..muahhah..

aDisH.sHidA said... [Reply]

@diana simple tapi sedap kan...

CikSpek said... [Reply]

Sedapnya laaa. Hujung mgu ni nk try la. Tu pn klu jmp pucuk tu. Haha.

kiera'sakura said... [Reply]

biasa makan pucuk ubi tak pernah simpul2. bila tengok nmpk comel lak. balik kampung ritu mintak kat mama masak lemak pucuk ubi dengan sardin. fevret tue!!!!

Mrs. Abi said... [Reply]

slalu pucuk ubi buat msk lemak je...xpenah wt gulai...dan tak pernah jumpa gulai pucuk ubi buh ikan bilis ni. hahahaa mcm menarik! nk terai la nnti