Coretan Terbaru KakakeciK

Thursday, March 3, 2011

Jom Memasak : Siakap Sweet Sour

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

DSCN5296

Menyahut cabaran EN MAT GEBU supaya buat entry masak-masak…pastu SUNAH SUKA SAKURA pun suruh lawan…ooh nak main lawan2 erk sure akak kalah sebab akak xde macam sunah yang ada SELERA SAKURA….tapi akak x puas asa..arini kebetulan mak beli ikan siakap…pastu siap siang kan utk anak dara dia nie…mak req siakap sweet sour..(mak nie mcm tau2 je anak dara dia nie sedang menyahut cabaran chef terhebat DAPUR TANPA SEMPADAN)

Bahan-bahan:

1 ekor ikan siakap

2 biji bawang besar

3 biji cili besar

2 biji tomato merah

1/2 inci halia

2 ulas bawang putih

5 sudu sos cili

3 sudu gula

1/2 cawan air

garam secukup rasa

1/2 biji tomato - dadu

 

Cara membuat :

  1. Ikan siakap yang telah disiang, dikelar dan dibersihkan dilumur dengan garam dan kunyit..goreng sehingga garing
  2. Kisar bawang besar, cili besar dan tomato
  3. Halia dan bawang putih di tumbuk halus
  4. Panaskan kuali dengan sedikit minyak….Tumis halia dan bawang putih hingga kekuningan
  5. Masukkan bawang besar, cili besar dan tomato yang telah di kisar sehingga naik minyak.
  6. Masukkan sos cili, gula, garam dan air…biar sampai ia betul2 masak dan pekat…
  7. Masukkan tomato yang dipotong dadu
  8. Akhir sekali, curahkan ia ke atas ikan siakap yang telah digoreng…..sedia utk di makan

Selamat Menjamu Selera

pssst : sebenarnya td shida ada jugak goreng ayam goreng madu berempah tapi sebab seketul sahaja mcam tak pandai lak nak kongsi di sni…main campak2 je…ini semua gara2 tengok myboss merangkap jiran sepagar goreng ayam berempah semalam….jom kita ke dapur anak bujang ini…<ADY BUDIKA>takde hiasan mcm ady nyer masakan….

 

Entry berkaitan

http://tiffinbiru.blogspot.com/2010/05/kerapu-sweet-sour.html

16 comments:

Sunah Mohammad said... [Reply]

hehe...tahniah2! nampak enak~

aDisH.sHidA said... [Reply]

@Sunah Mohammad kat umah akak kalau siakap 2 masakan je buat...sweet sour 1st choice...2nd choice stim..tp laku g sweet sour..ini pun dah tgl spruh..hahhha

athirah said... [Reply]

selalu masak ikan kerapu sumbat sambal belcan je pastu bakar.... mmg marvelous okay... :)

fRaMe+LenSeS said... [Reply]

terbaek.. konpem nadh salin n nt wat kat umah.. yayy.. hahahaha.. ;)) nadh suka.. nadh suka..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said... [Reply]

wahh sedapnyer

aDisH.sHidA said... [Reply]

@athirah akak xpenah plak masak ikan kerapu..hehehe..kalau sumbat2 nie selalu ikan kembung cabut tulang tak pun ikan merah belah belakang

aDisH.sHidA said... [Reply]

@fRaMe LenSeS ok nadh..jgn lupa wat entry ok...simple nyer masakan je nie...goodluck

aDisH.sHidA said... [Reply]

@Lydia Miza(Aidyl Azim) sedap jom kita makan sama2...LM shida dok plan mcm nak wat donut n asam pedas lak esok...

Pakcu said... [Reply]

nakkkkk nakkkk nakkkkkkkkkkkk

Muslimah Optimis said... [Reply]

bila tak tau nak pi umah kak shida makan masakan kak shida ni??? ermmmm...

aDisH.sHidA said... [Reply]

@Pakcu kalau nak wat masak skrg cepat mai pendang..kalau x pakcu masak sendiri

aDisH.sHidA said... [Reply]

@Muslimah Optimis mai la nanti bila free ok...num phone dah ada

kakchik@ella said... [Reply]

wah .. bagus adik. menyahut cabaran utk memasak adalah sgt2 positif. nampak sedap dik. harap2 rasanya pun sedah eh. hihi ..

aDisH.sHidA said... [Reply]

@kakchik@ella masak setiap ari..tp xde la nak wat entry masak cmpak2 kan...sedap la akak kalau kita masak ngan hati yg ikhlas..hehee

cahaya said... [Reply]

lepas nie masak untuk wany plak naa..(^^,)

aDisH.sHidA said... [Reply]

@cahaya nak ke wany...ok2 t akak masak2 panggil geng2 blogger nak